úterý 11. dubna 2017

Volání netvora hraje na city na plátně i na papíře

S Patrickem Nessem už zkušenost mám. A bohužel ne zrovna pozitivní. Proto jsem se vlastně k Volání netvora dostala až s trailerem na filmové zpracování, které je aktuálně v kinech. Příběh vypráví o třináctiletém Conorovi, kterého v noci, vždycky sedm minut po půlnoci, navštěvuje netvor. Conor se ho ale nebojí, protože to není netvor z jeho noční můry. Prý přišel, aby Conorovi vyprávěl tři příběhy. A na oplátku chce slyšet pravdu. Jedinou, opravdovou, nefalšovanou pravdu. Tu, které se Conor bojí. Tu, která souvisí s jeho noční můrou a taky s tím, že jeho máma je nemocná.
Volání netvora vychází už podruhé. Opět s nádhernými ilustracemi Jima Kaye a tentokrát navíc s filmovou obálkou (která se mně osobně líbí víc než ta u prvního vydání). Mimochodem, víte, že právě díky ilustracím ve Volání netvora si Jima Kaye vybrala J. K. Rowlingová pro ilustrované vydání Harryho Pottera?

Volání netvora hodně hraje na city, vlastně hned od začátku. Je nad slunce jasné, o co tady jde, že s maminkou to vůbec není tak dobré, jak se ona i Conor tváří... A tak vůbec. Naštěstí je tu ale netvor, který tenhle stereotyp nabourává a přináší oživení a nadpřirozený prvek. Mimochodem, ve filmu ho namluvil skvělý Liam Neeson a jestli chcete slyšet jeden jediný důvod, proč na film jít, je to právě božský Liam Neeson.

Netvor vypráví tři příběhy, které zabírají velkou část knihy. Ty příběhy jsou opravdu skvělé, protože nejsou černobílé a prvoplánové a nejen Conor se musí na chvíli zastavit, aby pochopil jejich smysl. Mně to taky dalo práci. Ve filmu zvolili pro jejich ztvárnění animovanou verzi, která vám nejspíš připomene Bajky barda Beedleyho (mně ta podoba až tak markantní nepřišla, ale když myslíte...), ale je mnohem hezčí, barevná, vodovková...

Ilustrace, podle které se Patrick Ness rozhodl, že Jima Kaye chce!

Měla jsem trochu problém s koncem. Je předvídatelný a tak moc urputně hraje na city, až se mnou nic neudělal. Jsem nejspíš jediná, ale vlastně mi to nakonec smutné nepřišlo ani trochu. Je to vlastně jediná má výtka celému příběhu. Neuronila jsem ani slzu. Ani u knihy, ani u filmu.

Pojďme se ale ještě na chvíli zastavit u filmové verze - jelikož scénář psal sám Patrick Ness, jde o téměř totožnou kopii knižní předlohy. Pozměněný konec jsem uvítala, přišel mi originální. No a celkově, je prostě vidět, když na scénáři ke knižní adaptaci spolupracuje sám autor, který svému příběhu nejvíc rozumí. Co se hereckých výkonů týče, hlasové dispozice již zmíněného Liama Neesona jsou sázka na jistotu, maminku si střihla Felicity Jones (aka paní Hawkingová z Teorie všeho nebo Jyn z Rogue One) a velmi se jí podařila - ve flashbacích byla krásná a jinak měla nemocné dokonce i oči, paráda! Role Conora se zhostil Lewis MacDougall a jak se ukázalo, pro vcítění se do role byl ten pravý, jeho maminka zemřela na roztroušenou sklerózu. Osobně mě trochu vytáčel jeho stále stejný výraz, ale dle ohlasů byl skvělý, takže asi jo.

Nejvíce mě zaujala vizuální stránka filmu - ať už vodovkové ladění nebo detailní záběry. Conor ve filmu hodně maluje, tak k tomu to vizuální dost ladí. Akorát mě rušila místy rozklepaná kamera.

A ještě něco. Nakladatelství Slovart mě oslovilo a pozvalo na projekci filmu v rámci Febiofestu, dva dny před oficiální českou premiérou. A navíc i na setkání s autorem, Patrickem Nessem. Chvíli jsem váhala, přiznávám, k jeho knihám nemám takovou vazbu jako některé další účastnice. Jsou ale nabídky, které se neodmítají, a mně se zase jednou potvrdilo, že lidi od knih jsou prostě super. Patrick byl milý, vtipný, ochotně si s námi popovídal, podepsal všem všechny knihy, vyfotil se s námi (fotí bájo selfíčka, o moc lépe než já!) a i na diskuzi po filmu byl vtipný a zároveň věcný.
Na srazu jsme taky dostaly dárek v podobě výtisku Nessovy novinky Něco víc, voucheru na audioknihu Volání netvora a černého vaku na záda - ten je mimochodem skvělý, je bytelný, prostorný, má široké provazy, takže nedře... Ale ta látka je neskutečně debilní a všechno se na ní chytá 😀(Ale jelikož je to opravdu šikovný vak, nezbývá mi, než to překousnout a denně čistit)

P. S. Díky Slovartu se taky můžete těšit i na další recenze Nessových knih - kromě zmíněného Něco víc na My ostatní tu prostě žijem. To už mám přečtené a zatím můžu prozradit, že můj vztah k Patricku Nessovi jakožto spisovateli má od Chaosu vzestupnou tendenci!

Děkuji nakladatelství Slovart za pozvání, lístek do kina a všechny tři knihy!

P. P. S. Téměř srovnatelnou radost jako ze setkání s Patrickem Nessem jsem měla ze setkání s redaktorem Slovartu, Erikem Fazekašem (konečně, po asi třech letech!), protože Erik je super 😀

Patrick Ness: Volání netvora (Slovart, 2016 - 2. vyd.) | přel. Hana Březáková | 216 s.