Překlad: Romana Bičíková
Rok vydání: 2016 (originál vydán 2011)
Počet stran: 360
Vazba knihy: Pevná s přebalem
Nakladatelství: CooBoo

Milý Ede...
Láska Min a Eda byla bláznivá a intenzivní a... Už skončila. Zlomená Min nakonec sebrala odvahu, posbírala všechny vzpomínky a trosky jejich vztahu a celou krabici se rozhodla Edovi odvézt. Cestou píše dopis, ve kterém se vyznává ze všeho, popisuje každou věc a vysvětluje, proč jejich vztah prostě nemohl fungovat a nemohl mít happy end.

Říká vám něco jméno Daniel Handler? Ne? A co Lemony Snicket? Mám totiž pocit, že pokud neznáte Řadu nešťastných příhod, jako byste nebyli. Lemony Snicket je Handlerův pseudonym, pod kterým se proslavil právě zmíněnou sérií o dětech, které na začátku přijdou o rodiče a po zbytek času se snaží uniknout zlému hraběti Olafovi a celý jejich život je prostě jedna dlouhá a nepřetržitá řada nešťastných příhod. A přesně to je to, co mě na Proč jsme se rozešli opravdu lákalo. Je ale Handler podobně cynický i bez pseudonymu?

Krabice vzpomínek a vyprávění v dopise
Hned na první pohled zaujme kniha svou výtvarnou podobou, která je skutečně luxusní - ilustrované předsádky, ilustrace doprovázející každou kapitolu... Tentokrát ne jen v té doprovodné formě, tentokrát přímo souvisí s dějem a neexistovaly by bez textu, stejně jako text by nefungoval bez ilustrací. Iluze vodovkových obrázků je prostě skvělá a věřte mi, tohle je prostě knížka, kterou chcete mít doma.

Každá kapitola náleží jednomu předmětu, který Min vytahuje z krabice a vzpomíná. Vybavuje si nejen jednotlivé okamžiky a situace, ale i dialogy (ok, tomu nikdo nevěří, ale je to prostě umělecký záměr). Během čtení se právě vy stáváte Edem a právě vy musíte snášet všechny emoce, které se na vás snášejí.

Je krásný den, sluníčko a tak. Takový ten den, kdy si myslíš, že všechno bude v pohodě atd. Není to ten správný den na tohle, správný den pro nás, co jsme randili v dešti a zimě, od 5. října do 12. listopadu. Ale teď už je prosinec, nebe je jasné a mně už je to taky jasné. Řeknu ti, proč jsme se rozešli, Ede. Napíšu ti to v tomhle dopise, celou pravdu o tom, co se stalo. A pravda je taková, že jsem tě zatraceně strašně moc milovala.
Daniel Handler, Proč jsme se rozešli, str. 5

Velký příběh krátkého vztahu
Hned na úvod zaráží jedna skutečnost - Min celou věc prezentuje jako osudový vztah, ale přitom s Edem randila jen měsíc. Pokud za sebou máte alespoň jeden trošku delší vztah (tím myslím třeba roční) anebo pokud vám je víc než 18, pravděpodobně si budete na začátku klepat na čelo. Ta Min je ale drama queen! Po jisté zkušenosti vím, že i taková krátká doba stačí na velkou lásku (nebo spíš zamilovanost), ale musím přiznat, že ani za své více než roční vztahy jsem nikdy nenasbírala tolik věcí, které by připomínaly jednotlivé okamžiky vztahu. Na jednu stranu je to super nápad, na tu druhou mi to až hraničí s posedlostí.

Ale děkujeme za to, že se Handler rozhodl, že Min bude takto posedlá. Jinak bychom se o jejím vztahu s Edem patrně zdaleka nedozvěděli tolik.

Zátky od piva, lístky do kina, gumička do vlasů, ukradená cukřenka... A ke každé z těch věcí kus skládačky, která vypráví o milostném vzplanutí, které od začátku vedlo do záhuby. Výstižným rysem je rozhodně to, že Min dokáže každou část příběhu odvyprávět tak, že je jasné, jak moc pro ni Ed znamenal a zároveň tak, že je jasné, proč to nemohlo vyjít. Je to docela hořká romantika.

A taky to psal chlap...
A to je podle mě poznat. Vztah Min a Eda je krátký, ale intenzivní, avšak nijak zbytečně přeslazený. Právě tím, že Min dopis Edovi píše z odstupu, je romantika podaná střízlivějším pohledem. A Daniel Handler prostě opět dokázal, že má pro "nešťastné příhody" evidentní talent.

Za zmínku stojí i zájem Min o staré filmy. Celé knize tyhle drobné narážky a zároveň Minino trochu filmové vidění dodávají zvláštní atmosféru a celý hořkosladký příběh dokreslují. Proč jsme se rozešli je vlastně úplně obyčejná lovestory (u které navíc už z podstaty názvu víte, jak skončí), ale podaná netradičním způsobem, doplněná zajímavými detaily a nádherně graficky zpracovaná. A právě proto je to v zásadě docela originální čtení.

Pokud máte plné zuby šťastných konců a jste fetišisti na grafické poklady, po téhle knize byste rozhodně měli sáhnout. A já jsem si potvrdila, prvotní předpoklad - na Lemony Snicketa je prostě spoleh.