středa 20. dubna 2016

Podivuhodné čtení spíše pro dospělé než pro děti

Petr Chudožilov - Kouř z komína

Rok vydání: 2015
Počet stran: 288
Vazba knihy: Pevná s přebalem
Nakladatelství: Albatros
Ilustrace: Zuzana Bočkayová Bruncková

Romance o věrnosti, zločinu a šampaňském
Mozaika příběhu sestává z černošské holčičky Lízy, staré provazochodkyně, šaška a principála zkrachovalého cirkusu Zanzibar, z paní Müllerové, která už sto let čeká, až se její muž vrátí z moře, a ze zlotřilého papouška Čárlyho. Všem se osudy protnou a zanesou je jinam. Každá postava nakonec pochopí, že nejdůležitější je, jací jsou oni sami.

Tahle krása nesmírná mému zraku unikla. Vůbec jsem si nevšimla, že vyšla. Jenže díky praxi se mi dostala do ruky. Bylo mi jasné, že tohle bude přesně šálek mého čaje - pohádková atmosféra a nádherná výtvarná úprava. Přesto mi hlava nebere, jak vůbec mohla taková knížka projít k vydání...

Pohádkový román
Přesně tak zní podtitul knihy. Pohádkový román. Už to nejspíš naznačuje to hlavní - tahle knížka totiž podle mě vůbec není pro děti. Styl vyprávění je poměrně komplikovaný, střídají se scény a postavy a vy najednou nevíte, čí jste. Nebo spíš... Co to vůbec je? Má to skvělou atmosféru, ale co o tom říct, o ději? Poměrně široké spektrum postav zahrnuje, kromě zmíněných, také lva, partu zločinců, policejního komisaře a pana Karáska, nemluvě o těch, které jsem pravděpodobně zapomněla. 

Kniha rozhodně nadchne dospělé, kteří jsou v duši pořád trochu děti. Ti ocení vytříbenou atmosféru a nebudou tolik lpět na jednoduchém příběhu. Sám Chudožilov hned v předmluvě přiznává, že kniha je prostě o prostém heslu: "Není důležité, jaký je svět kolem nás. Důležité je, jací jsme my sami." To samo o sobě naznačuje, že spíše než prostý děj se kniha snaží přinést poselství. Daří se jí to. Ale budete muset možná překousnout pár částí, kdy budete zmateni.

A navíc se druhý podtitul přímo přiznává, že je to spíš než cokoliv jiného "Romance o věrnosti, zločinu a šampaňském".

Atmosféra a nádherné ilustrace
Největší devízou knihy je hned na první pohled nádherný design - křídový papír, barevné ilustrace... Všechno to má trochu surrealistický nádech. A stejná je i atmosféra knihy - snová, místy pochmurná, strašidelná... O typicky dětské čtení opravdu nejde. Větší potenciál má kniha zkrátka pro čtenáře dospělého s dětskou duší. Jenže těch zase tolik není... A tak je Kouři z komína nejspíš souzeno být zapomenutý.

Tohle je rozhodně jeden z nejzvláštnějších čtenářských zážitků za poslední dobu. Nechala jsem se ukolébat úžasnou atmosféru, ale kolem poloviny jsem byla velice zmatená. Teprve v závěru jsem se do toho takříkajíc znovu dostala. Pokud vás baví experimenty, určitě Kouř z komína zkuste. Pokud dáváte přednost tradičnějším formám (ať už pohádkových či ne), tudy cesta nevede.

"Nejdražší paní Müllerová!" zvolal admirál ohromeně. "Za žádných okolností bych vám nechtěl způsobit bolest. Ale vy přece nemůžete celou věčnost vyčkávat na návrat někoho, kdo už dávno není mezi námi živými lidmi. Můžete mi snad poskytnout nějaký hmatatelný důkaz, že kapitán Müller žije? Že je stále ještě na světě?"
"Jak bych mohla mít ráda někoho, kdo není!" podivila se paní Müllerová roztržitě. "Cožpak moje láska není mnohem víc než nějaký důkaz, že kapitán Müller ještě žije? Něco vám musím připomenout, admirále. Vůbec přece není důležité, jaký je svět kolem nás. Důležité je, jací jsme my sami."
Petr Chudožilov, Kouř z komína, str. 21


2 komentáře:

  1. Moc hezká recenze! Knihy jsem si také zatím nepovšimla, ale vypadá lákavě. Myslím, že jí tu šanci dám :).

    Kateřina
    trojtecka.blogspot.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jsem ráda, že tě knížka zaujala :-)

      Vymazat

Komentáře jsou ověřovány pomocí kódu!
Konstruktivní kritiku přijímám s úsměvem. A pokud použijete profil "Anonymní", na konci komentáře se podepište, díky moc!