pátek 6. listopadu 2015

Krycí jméno Verity: Kniha, která vás překvapí

Elizabeth Weinová - Krycí jméno Verity

Originální název: Code Name Verity
Překlad: Petr Eliáš
Rok vydání: 2015 (originál vydán 2012)
Počet stran: 312
Vazba knihy: Pevná s přebalem
Nakladatelství: CooBoo

Verity, napsala jsi pravdu?
Verity, Královnička... Jedna osoba, špionka chycená gestapem, vězněná a mučená. Má tužek a papíru, kolik si jen bude přát. Ale taky má jen dva týdny na to, aby svým přiznáním gestapo přesvědčila a zachránila si život. A tak Verity bojuje, sepisuje všechno, hlavně o Maddie, nejlepší britské pilotce a taky nejlepší kamarádce. Napsala pravdu. Jo a nebo ne?

Já a Verity... To je pořádně komplikovaný vztah. Krycí jméno Verity má všechny atributy knihy, kterou bych si měla zamilovat - je o válce, je o přátelství (a ne o lásce), překládal ji můj oblíbený překladatel, všichni mi ji doporučovali... Přesto se mi do ní nechtělo, šestý smysl nebo co. Přesvědčil mě až úžasný trailer, takže jsem po Verity sáhla. No, příště dám na svou intuici.


Přemýšlela jsem, jak tuhle "recenzi" sepsat. Jsou totiž dvě možnosti - buď to napíšu tak, jak to cítím, nebo tak, jak si myslím, že budete reagovat vy. Na rovinu přiznávám, že mě zas až tolik nepřesvědčila. A zároveň si myslím, že jsem spíš menšina a že vy ji budete milovat.


Bod 1.: Verity a gestapo
Začnu světlými stránkami. Kniha je vyprávěna ich formou, pokud se to tak dá říct. Je vlastně jedním dlouhým spisem, výpovědí, nedozvíte se nic, co není napsáno, co se děje mimo papír ve světě hrdinů knihy. Verity je postava skoro z masa a kostí - není úplně stoprocentně pozitivní a sympatická, ale je skvělá - ironická, kousavá, jde ve svém doznání takříkajíc až na dřeň, alespoň co se pocitů týče. Mnohem víc mě nicméně bavily popisy toho, co se děje ve výslechové místnosti, téměř naturalistické popisy toho, co jí prováděli, to mi připadalo opravdu výborně zpracované.

Druhou stránku doznání ale tvoří příběh, minulost Verity a Maddie... To mě zase tolik nezaujalo. Zpočátku dlouhé a únavné popisy letadel a letectví, to rozhodně není můj šálek kávy. Žádné utrpení holocaustu, jen piloti a radisti. Díky, nechci.

Bod 2.: Maddie a přátelství
Přejděme k tomu, co mi zas tolik nesedlo. Nesedla mi především Maddie, což je velký problém, protože má v knize spolu s Verity nejvíc prostoru. Maddie je pro mě naprosto nezajímavá postava, při každé pasáži o ní jsem se těšila, až se vrátím na stanici gestapa za Verity.

Druhá část tohoto bodu s tím přímo souvisí. Těšila jsem se na pevné přátelské pouto, nejlepší kamarádky na život a na smrt. A ve výsledku jsem jim to ani trochu nevěřila. Vztah Maddie a Verity totiž funguje tak, že o sobě navzájem rády mluví jako o "nejlepší přítelkyni", hodně a pořád. Když už jsou ale v pár scénách opravdu spolu, nějak to nefunguje - zdálo se mi, že spolu sotva promluví, nezajímají se o sebe. Připadalo mi to tak na oko...

Bod 3.: Příběh a čtení
Můj hlavní problém nicméně spočíval v tom, že jsem od začátku do konce nějak moc nepochopila celý příběh. Asi jsem natvrdlá nebo prostě hloupá, ale od začátku jsem si říkala, co to jako je. O co jde. Proč to Verity píše. Proč, proč, proč. Jasně, v závěru se to trochu uzavřelo do kruhu, ale pořád nemám pocit, že bych přesně pochopila, co mělo být hlavní zápletkou. Ne dobře, to přeháním, na konci jsem to pochopila docela dobře. Jenže když prostě čtete a celou dobu se ptáte, co to je, nemůžete si to prostě vychutnat naplno.

I přesto jsem ale knihu přečetla poměrně rychle. Je totiž opravdu dobře napsaná a čte se jedna báseň. Víc mě bavila první polovina, od té druhé jsem se zase díky výstavbě občas nemohla odtrhnout.

Bod 4.: Bude se vám to líbit
Vážně si to myslím, i když si zároveň myslím, to, co jsem popsala výše. Jsem strašně ráda, že takovéhle knihy vycházejí právě v takovém nakladatelství, jako je CooBoo. 
Krycí jméno Verity je kniha, která bude nakonec nejspíš úplně jiná, než čekáte. A není to nutně špatné. Mně sice tak úplně nesedla, ale jak známo, málokdy se se svými názory sejdu s většinou a domnívám se, že v případě Verity to platí dvojnásob. Určitě byste ji neměli minout!

Děkuji nakladatelství CooBoo za poskytnutí recenzní e-knihy!

8 komentářů:

  1. Pěkná recenze. :) Krycí jméno Verity jsem taky měla na recenzi a musím říct, že mě se to líbilo opravdu moc. Neobyčejný, skvělý příběh. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já si myslím, no, že většinu lidí nejspíš osloví víc než mě :-) A děkuju!

      Vymazat
  2. Naprosto souhlasím s tím, co tu bylo zmíněno, jen krom toho "přátelství na oko", na mě (díky bohu) to působilo kladně, já jim to věřil, za což jsem rád.
    Podle mě se budou fanoušci dělit právě na dva tábory, z toho já se spíše řadím k těm co jsou ale z knihy zklamaní. Například ty opisy letadel a techniky pro mě byly utrpením. Mně osobně se knížka ve výsledku spíše líbila, a taky si myslím, že by mohla u čtenářů uspět. A vlastně mi vadí, že mě to zklamalo, protože jsem se na ní fakt těšil a moc jsem si přál užít si to čtení.

    Uvidím co dvojka. Jsem rád, že jí CooBoo vydá. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já ani moc zklamaná nakonec nejsem, protože mi prostě intuice něco naznačovala :D A ta letadla... Ta letadla... Možná, kdybych to neměla celé dětství doma (táta míval piloťák na ultralighty) :D

      Dvojka mi zněla lépe, ale prý je tam taky spousta letadel :D

      Vymazat
  3. Já jsem si Verity vážně užila, kromě toho jsem se u četní málem rozbrečela a to už se mi dlouho nestalo. Osobně nevím, jestli bych dokázala udělat, to co Maddie, kdyby se jednalo o mou nejlepší kamarádku.. Brr, raději na to nemyslet. Každopádně už teď se hrozně těším na pokračování!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To je právě ten problém, se mnou zrovna tohle ani nepohnulo. Takové to "Hmmm, acojako"...

      Vymazat
  4. Já ji teď čtu, i když její četbu přerušuju čtením značně klasičtější literatury, a... no... možná mě baví víc Maddie než Verity. Verity je fajn, ironická, rozumná, ale Maddie mi v té první třetině připadá zajímavá. I ta technika mě tak nějak baví... :D
    Uvidíme, jak to bude dál a jsem hrozně zvědavá, jak to dopadne! Už jenom podle těch komentářů tady a samozřejmě tvé recenze:)

    OdpovědětVymazat

Komentáře jsou ověřovány pomocí kódu!
Konstruktivní kritiku přijímám s úsměvem. A pokud použijete profil "Anonymní", na konci komentáře se podepište, díky moc!