neděle 16. srpna 2015

Skleněnému trůnu by prospěla absence romantiky

Sarah J. Maasová - Skleněný trůn

Originální název: Throne of Glass
Překlad: Ivana Svobodová
Rok vydání: 2015 (originál vydán 2012)
Počet stran: 392
Vazba knihy: Měkká
Nakladatelství: CooBoo

Kniha vychází na konci srpna!

Svoboda nebo smrt?
Celaena Sardothien bývala nejlepší nájemnou vražedkyní v Adarlanu. Jenže potom se nechala chytit. Z hlubin solných dolů v Endovieru pro ni přišel kapitán královských stráží, Chaol Westfal, aby jí přivedl korunnímu princi, Dorianu Havilliardovi. Právě on se stává jejím patronem a na Celaeně je, aby se utkala s 23 dalšími vrahy, lupiči a bývalými vojáky o post králova bojovníka. Když vyhraje, po čtyřech letech služby bude svobodná.

Fantasy, slibovaný milostný trojúhelník... Nic, co by mě mělo lákat. Asi bych si sama od sebe Skleněný trůn nepřečetla. O to překvapenější jsem byla, když jsem se do knihy začetla a ona mě dokonce bavila! Temný přídech je můj šálek čaje. Takže, bude Skleněný trůn nový hit, půjde ve stopách Hunger Games, Divergence nebo Selekce?


Tak předně - žádná dystopie
Vlastně je docela osvěžující číst fantasy. Není to zcela můj žánr, ale pořád je to lepší než další z milionu dystopických světů, kterými jsem přeci jen poměrně zahlcená. A to je ani nemusím nutně číst. Skleněný trůn naproti tomu opravdu připomíná spíš historický román, jen je ve fiktivním světě, je tam trochu magie a vlastně to není dotažené k dokonalosti jako třeba Píseň ledu a ohně. Já nicméně nejsem žádným znalcem fantastiky, takže jsem si s tímto světem bohatě vystačila.

Hlavní hrdinka je pořádná drsňačka, nebo se tak aspoň tváří. Docela mě to bavilo v detailech, kdy při příchodu na neznámé místo vymýšlela desítky způsobů jak utéct/zabít/zmrzačit. Bohužel to postupně ustávalo a nebýt několika siláckých slov, vlastně bych už kolem poloviny nevěřila, že to není další z řady "celkem normálních hrdinek".

Akce, plno mrtvol a... Láska, vážně?
Velou část knihy si Skleněný trůn vede opravdu dobře. Je akční, má poměrně komplexní zápletku, okořeněnou tajemnými (a dost brutálními) vraždami účastníků soutěže, místy z ní mrazí. Jenže si nelze nevšimnout náznaků romantické zápletky. Ať už jde o pasáže, které jsou (byť stále v Er-formě) vyprávěny z pohledu Doriana Havilliarda, který opěvuje krásu Celaeny, nebo přímo o Celaenu a její "měla chuť ho políbit". Fuj, velebnosti, to sem přece nepatří!

Navíc v podobě trojúhelníku, který je trochu násilně vytvořený. Zatímco jakýsi vztah mezi Celaenou a Chaolem Westfalem vzniká postupně a je popsaný poměrně věrohodně, Dorian je, no... Neuvěřitelný. Ptám se, zda má takováhle kniha a potažmo i série důvod k romantické vedlejší linii. Asi má, pořád je to young adult a ne úplně klasická fantasy.

Ach ten rozsah
Co jsem tak četla, mnozí upírají Skleněnému trůnu body za rozsah a tedy i zdlouhavost. Ta je způsobena tím, že jde o první díl hexalogie, tudíž si autorka musela připravit půdu pro pokračování. Jakožto zastánce "snad alone" knížek mě to pochopitelně zamrzelo, nicméně zápletka v tomhle díle je docela slušně uzavřená a ta linka pro další díly je jen taková volnější a vlastně děj ani tolik nezpomaluje. Čtení mě bavilo, jen bych zkrátila závěr.

Suma sumárum jsem byla příjemně překvapená, jak moc mě Skleněný trůn bavil. Škrtla bych romantiku a nedělala bych z toho sérii, ale mně se prostě jen tak něco nezavděčí, zjevně. Na druhou stranu jsou v knize postavy dostatečně zajímavé na to, abych třeba i sáhla po dalším díle. Věřím tomu, že to bude bomba. Potenciál tahle série má, tak nezbývá než přát, aby se vážně prodávala dobře.


Děkuji nakladatelství CooBoo za poskytnutí recenzní e-knihy!

4 komentáře:

  1. Souhlasím, že Dorian a Celaena mi taky vůbec nesedí, hlavně protože nemám ráda insta-love. Romantika mi v knížce nevadila, ale máš pravdu, že se tam moc nehodila. Mám doma ještě dva další díly, myslím, že teď má vyjít čtvrtý v angličtině, tak jsem zvědavá :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já si počkám na překlad, asi si to pokračování i s chutí přečtu :-)

      Vymazat
  2. Knihu jsem ještě nečetla, ale už jsem o ní leccos slyšela. No uvidíme, zda po ni nakonec sáhnu, ale tvá recenze byla opravdu skvělá, díky za ní! :)

    OdpovědětVymazat

Komentáře jsou ověřovány pomocí kódu!
Konstruktivní kritiku přijímám s úsměvem. A pokud použijete profil "Anonymní", na konci komentáře se podepište, díky moc!