pondělí 31. srpna 2015

Peanuts - univerzální lék na špatnou náladu


Charles M. Schulz - Peanuts: Snoopy nad věcí, Peanuts: Snoopy v oblacích

Originální názvy: -
Překlad: Petr Eliáš
Rok vydání: 2014 (originální stripy z let 1965-1976)
Počet stran: 64
Vazba: Měkká
Nakladatelství: Plus

Jsem Charlie Brown a chci mít Snoopyho!
Občas jsem ale stejně nesnesitelná jako Lucy, sestra Charlieho nejlepšího kamaráda Linuse. V sešitech dále potkáte Charlieho sestru Sally, Schroedera, malého hudebního génia, dokonce poprvé (ve Snoopym v oblacích) také Peprmintku Patty a chybět nebude ani Snoopyho věrný ptačí kamarád Woodstock. Každý z nich má nějaký problém, Snoopy pověsil na hřebík dráhu spisovatele a teď je z něj letec z první světové války, Sally má amblyopii a musí nosit pásku přes oko, Lucy je zamilovaná do Schroedera (což je zároveň Schroederův problém), Linus se všem snaží vysvětlit, že Velká dýně opravdu existuje... No a Charlie Brown? Snaží se, aby jeho baseballový tým alespoň jednou neprohrál, a taky by rád konečně oslovil tu hezkou malou zrzečku...

Mám teď hodně Snoopy období, vlastně teď už Peanuts období. Takže když se mi do ruky dostaly dva sešity sebraných stripů dobrodružství Snoopyho, Charlieho Browna a celé jeho bandy, bylo to jako spasení. Vlastně jsem takhle Peanuts poznala poprvé, do té doby jsem měla v povědomí jen Snoopyho a trošku Charlie Browna.

Tolik Charlieho Browna, tak málo Snoopyho!
Aneb moje první reakce na stripy. Opravdu je tam méně Snoopyho, než by neznalí čekali. Spousta postav, jejichž jména vytušíte možná časem (anebo požádáte o radu strejdu Googla a tetu Wikipedii), a jen jednou za čas strip se Snoopym. Jak to? Peanuts jsou totiž především o Charlie Brownovi, kterému je asi tak osm, je to totální lůzr a je neskonale roztomilý, skoro tolik jako Snoopy. Vážně, Charlieho si zamilujete hned. A jeho kamarády taky, možná třeba ne hned, ale jakmile Lucy utrousí nějakou svou cynickou poznámku a Linus začne obhajovat svou víru ve Velkou dýni, jsou vaši, jednoznačně. Zatím jediná postava, která si mě příliš nezískala, je Peprmintka Patty, ale nutno podotknout, že nemá tolik prostoru.

Stripy na sebe do jisté míry navazují, alespoň omezenou dobu. Jako epizody seriálu. Každá jednotlivá zápletka je ukončená a už se k ní moc nevracíme. Jiné stripy jsou úplně samostatné, nebo nás provází víceméně celým sešitem, to jsou především stripy se Snoopym, právě on je tím nejvýraznějším.

Roztomile absurdní humor
Právě ten mi dokonale padl do vkusu. Mám ráda všechno absurdní, obzvlášť, když je to pořádně roztomilé a trochu infantilní, jak jen to může být, když je Peanuts partičce zhruba 8 až 10 let. Jakmile sešit otevřete, budete se už jen a jen přemáhat, abyste ho taky zase zavřeli.

Peanuts jsou zkrátka skvělí. Potěší, pobaví, zahřeje. V listopadu se do kin chystá film a u toho já rozhodně chybět nebudu. Na sychravé podzimní dny doporučuje 10 z 9 bíglů a 1 Bětka jako bonus.


Děkuji nakladatelství Plus za poskytnutí recenzních výtisků!

1 komentář:

Komentáře jsou ověřovány pomocí kódu!
Konstruktivní kritiku přijímám s úsměvem. A pokud použijete profil "Anonymní", na konci komentáře se podepište, díky moc!