čtvrtek 2. července 2015

Letní oddechovka s nesnesitelnou hlavní hrdinkou a nedotaženým námětem... Ale!

Jenny Hanová - Všem klukům, které jsem milovala

Originální název: To All Boys I've Loved Before
Překlad: Romana Bičíková
Rok vydání: 2015 (originál vydán 2014)
Počet stran: 320
Vazba knihy: Pevná
Nakladatelství: CooBoo

Kniha vychází 27. 7. 2015!

Co byste dělaly, kdyby...
Všem klukům, které jste milovaly, někdo rozeslal dopisy, které jste jim psaly, ale nikdy neměly v plánu odeslat? A právě tohle se stane Laře Jean. Jako by nestačilo, že její starší sestra Margot odjela na druhý konec světa, do Skotska, studovat vysokou školu. Co si bez ní Lara Jean počne? Bude ji muset zastoupit, starat se o tátu i mladší sestru Kitty. Zvládne to ale? A do toho ty dopisy. Aby nemusela nic vysvětlovat Margotinu expříteli Joshovi (kterého Lara Jean navíc tajně miluje), zaplete se do lži o novém klukovi, Peterovi.

Prima letní čtení. Přesně to jsem očekávala od téhle knihy. Nic světoborného, ale romantiku, která neurazí. První překvapení přišlo ve chvíli, kdy jsem zjistila, že se kniha částečně odehrává o Vánocích. O dalších překvapení se rozepíšu.

První třetina a nedotažený námět
Už dřív jsem četla, že Všem klukům, které jsem milovala, má trochu zbytečný a plytký úvod. Prý se jedná zhruba o třetinu. V mém případě se jednalo o zhruba polovinu, kdy jsem se nemohla začít a každou chvíli jsem vzdychala nepochopením. Navíc se opravdu dlouho nic neděje.

Problém je zjevně v námětu. Ten totiž zní skvěle, reálně je ale velmi nedotažený. Dopisy se neobjevují hned v úvodu, navíc jejich problém velmi rychle vyšumí a už se na ně skoro ani nevzpomene. Podle mě je to velká škoda, protože nápad je to originální - Lara Jean napsala každému klukovi, kterého milovala, dopis, ve kterém mu vyznala lásku a zároveň se s ním rozloučila, dopisy schovala do krabice a... A pak je někdo poslal svým adresátům. To zní dobře, ne? Bohužel tenhle výborný nápad Jenny Hanová nedokázala ani udržet, ani uspokojivě rozvinou, takže funguje spíš jako ozvláštňující prvek v tuctové romanci.

Ach, Laro Jean...
Můj hlavní problém s touto knihou ale spočívá v tom, že jsem se nebyla schopná srovnat s hlavní hrdinou a zároveň, jak už to tak bývá, vypravěčkou příběhu. Lara Jean je tupá slepice, která se při zjištění, že někdo poslal její dopisy, začne chovat jako praštěná třináctiletá holčička. Dobrá, chápu, že kdyby se problému rozhodla čelit a chovat se racionálně, měla by kniha asi tak 50 stran, ale stejně... Její sestra Margot mnohým leží v žaludku ještě mnohem víc, nicméně pro mě zůstala ve stínu absolutně otravné hlavní hrdinky.

Co se týče pánských protějšků, většina dívčího čtenářského publika bude pravděpodobně sympatizovat s Peterem, který hraje Lařina přítele. Neodolatelný a trochu egoistický frajírek, se kterým je zábava. Mně se možná trochu víc zamlouval Josh, Margotin expřítel. To je totiž takový ten typický hodný kamarád od vedle. Trojúhelník, který s Larou Jean vytvoří, je v zásadě velmi předvídatelný, ale absencí "bad boye" také poměrně snesitelný.

Dále za zmínku stojí už jen malá Kitty, na můj vkus trochu moc spratkoidní, avšak ze sester ta nejzábavnější. No a táta Lary Jean a spol., ten mě bavil docela dost.

Suma sumárum je Všem klukům, které jsem milovala trochu slabší, než bych čekala. Pořád je to ale docela příjemná oddechovka, která je romantická tak akorát. Pozvolný začátek vyvažuje velmi čtivá druhá část. Věřím tomu, že se vám kniha nakonec bude opravdu líbit!


Děkuji nakladatelství CooBoo za poskytnutí recenzní e-knihy!

10 komentářů:

  1. Odpovědi
    1. Snad se ti bude líbit víc než mně :-)

      Vymazat
  2. Tuhle knížku jsem si dala na to-read-list, líbila se mi anotace. Ale je fajn vědět, co od toho zhruba očekávat. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Anotace se mi taky líbila, je ale trochu zavádějící, jak už to tak bývá :-)

      Vymazat
  3. Shodou okolností jsem včera dočetla druhou z těchto knížek v angličtině. Jsou to čtivě napsané oddechovky s pěknou atmosféru, kterou Jenny Han podle všeho umí, ta druhá dle mého názoru o dost horší než první. Ale jako letní čtení je to fajn. Přesně něco takového se mi teď hodilo, když musím pořad jedním uchem poslouchat, jestli se mi nevraždí děti (jsem vše Švýcarsku jako au-pair). :)

    Úplně chápu tvůj postoj k hlavní hrdince, taky jsem ji neměla ráda a stejně tak tomu bylo i u Léta, kdy jsem zkrásněla. Takže mam pocit, že holčičí postavy, oproti té pěkné atmosféře, autorce fakt nejdou.

    Uzivej do léto. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mně to první půlku hrozně otravovalo, nakonec už tolik ne, ale na oddech mám kolem sebe i lepší knížky. Nesedla mi, no :-)

      A teda nebudu zkoušet radši ani Léto :D Taky užívej :-))

      Vymazat
  4. Vypadá to mile, až budu mít někdy náladu u knížky úplně vypnout, možná to zkusím...ale nevím, musím přiznat, že mě knížka zrovna dvakrát neláká :) Ale asi není divu, cílovou skupinu už jsem nejspíš přerostla a romantika mi nijak zvlášť neseděla nikdy.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Na vypnutí možná zkus něco jiného, pokud mohu radit. Mám v tomhle žánru jiné favority na oddech :-)

      Vymazat
  5. Všem klukům.. bych si chtěla přečíst, ale počkám až trochu opadne tohle "šílenství" a pak se do knihy asi pustím, možná si počkám, až bude k dispozici v knihovně :).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To je dobrý přístup :-) Nebudeš předem litovat peněz a když se ti bude líbit, můžeš si ji dokoupit dodatečně, tyhle knížky se dají číst dokolečka dokola!

      Vymazat

Komentáře jsou ověřovány pomocí kódu!
Konstruktivní kritiku přijímám s úsměvem. A pokud použijete profil "Anonymní", na konci komentáře se podepište, díky moc!