pátek 15. května 2015

Anna a Anna si nezaslouží přehlížení!

Charlotte Indenová - Anna a Anna

Originální název: Anna und Anna
Překlad: Tereza Pecáková
Rok vydání: 2015 (originál vydán 2013)
Počet stran: 176
Vazba knihy: Pevná bez přebalu
Nakladatelství: Albatros

Komu všemu se dají posílat dopisy?
Babička Anna ztratila nohu. Malá Anna ztratila Jana, svého nejlepšího kamaráda, když se odstěhoval do Amsterodamu. Dvě Anny, vnučka a babička, si rozumí nejlépe z celé rodiny. Jsou jednonohé pirátky, posílají si dopisy, svěřují se jedna druhé. Anna prožívá svou první lásku, babička sbírá odvahu připustit si tu svou osudovou...

Anna a Anna. Jednoduchý název, žlutá obálka, jméno překladatelky... A především po prolistování nádherná grafická úprava. Skoro jako epistolární román, jenže pro děti. Křehký příběh o lásce, o smrti a o přátelství. To zní dobře, ne?

Dvě Anny, spousta dopisů a levá noha
Nejen jméno má malá Anna po své babičce. Možná proto si spolu tak dobře rozumí. Jsou spiklenci, svěřují se jedna druhé. Neřeší jen trable s láskou, ale také potíže s dospíváním a proměnou s ní spojenou... A také levou nohu. Protože ta babičce chybí, čím dál víc. Nevěřili byste, že i noze se dají psát dopisy! A svěřovat tajemství...

Téměř celá kniha je vyskládaná z dopisů. Je tedy třeba si domýšlet, přestože díky různým odesílatelům má čtenář možnost poskládat si mozaiku ze všemožných úhlů pohledu. Přesto mají v úloze vypravěče Anny prim. Zejména babička Anna, protože je vypravěčkou spojovacích (vyprávěcích) částí příběhu. Jak postupem času ustupuje do pozadí, dostává víc a víc prostoru malá Anna, i když ta jen prostřednictvím dopisů.

Ústředním tématem je kromě prvních (a osudových) lásek především téma ztráty. Protože v této knize každý něco ztrácí. Na začátku je to především babiččina levá noha. Chybí, fyzicky chybí. A proto milá noha dostává dopisy, melancholické a trochu úsměvné.

Moje milá levá noho,
existuje nějaké nebe pro ztracené končetiny? Hopsáš tam pod modrým nebem po zelené louce a možná sis našla pár kamarádů na hraní? Pár osamocených prstů na skákání, pravou ruku k objímaní?
Vždycky je někdo třeba, to je jasné.
Až přijdu za Tebou, budeme spolu hopsat po stále zelených loukách. Ale teď ještě nesmím, slíbila jsem to své malé Anně.
Charlotte Indenová, Anna a Anna, str. 11

Křehká hranice mezi dětstvím a dospíváním, láskou a přátelstvím
Celá kniha se nese v zvláštní atmosféře, křehké a něžné, trochu melancholické, na konci i smutné. Právě atmosféra skvěle funguje s obsahem knihy - malá Anna dospívá, proměňují se jí vztahy s okolím. Jen babička zůstává. Ale i ona se proměňuje.

Vlastně mi připadá, že je Anna a Anna trochu nešťastně zacílená a tudíž bude za chvíli zapomenutá. Je to škoda, nicméně cílová skupina (slečny zhruba ve věku malé Anny, kolem 12 let) sotva narazí na jemnou krásu Anny a Anny (a když už, nejspíš ji ani nedocení) a radši bude svůj čas investovat do jiných. A starším už to zase bude připadat moc dětské (a mladší to nepochopí). Takže zbýváme my, dospělí s duší dítěte.

Na konci budete plakat, věřte mi. Bude to ale krásné utrpení.

Anna a Anna je výjimečná kniha. Je nádherně graficky zpracovaná a svým příběhem se vás dotkne. Investujte do ní dvě hodiny času a přesvědčte se o tom. Uvidíte, že je to tak. A že si Anna a Anna zaslouží být čtena.


Děkuji nakladatelství Albatros za poskytnutí recenzního výtisku!

8 komentářů:

  1. A prý že neumí psát recenze na knihy po takové době.
    Zase si přijdu hloupě. Co je epistolární román?
    Pěknes to napsala :))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hahaha, epistolární román je román v dopisech. No a teda první dva odstavce mám napsané už od přečtení, tak možná proto... :D
      (A jsem teda ráda, že se ti líbí, mně přijde jako snůška keců O:) )

      Vymazat
  2. Musím říct, že jsi mě svou recenzí nalákala, určitě zařazuji na svůj "to read" seznam. Dlouho už jsem podobnou knížku nečetla a strašně mi chybí ten dětský pohled na věc...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jé, to jsem moc ráda! Ať se líbí :)

      Vymazat
  3. Tuhle knížku jsem viděla dneska na Světě knihy (mimochodem, nebyla jsi to ty, kdo popíjel jakousi tekutinu před vchodem na schodech spolu s Kath? :D) a taky jsem na ni četla recenzi u Freckles, ale nakonec jsem ji nekoupila, i když mě zaujala. Třeba příště. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. V jednu chvíli jsem prokazatelně u Albatrosu upíjela Kath její fresh, takže asi ano :D

      Vymazat
  4. Ja myslím, že román vyjadrený v dopisoch je skvelý. Bavilo ma to u Ten, kdo stojí v koutě, oživilo to A co když jsem blázen? Anna a Anna nesmiem vynechať, už to mám vo wishliste. Tie knihy určené skôr mladším majú niečo do seba aj pre nás dospelejších (viď Spočítej hvězdy, dokonalá kniha).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky za tip na Spočítej hvězdy :-) Knížky pro děti (pro mladší) se mi líbí právě proto, jak jsou upřímné!

      Vymazat

Komentáře jsou ověřovány pomocí kódu!
Konstruktivní kritiku přijímám s úsměvem. A pokud použijete profil "Anonymní", na konci komentáře se podepište, díky moc!