sobota 19. července 2014

Léto na druhý pokus - na oddech dobré, jinak ne

Morgan Matsonová - Léto na druhý pokus

Originální název: Second Chance Summer
Překlad: Martina Buchlová
Rok vydání: 2014 (originál vydán 2012)
Počet stran: 408
Vazba knihy: Brožovaná
Nakladatelství: CooBoo

Tohle léto všechno změní
Bylo to na Taylořiny sedmnácté narozeniny, kdy se celá Edwardsonovic rodina dozvěděla, že hlava rodiny, Taylořin táta Robin, má rakovinu slinivky ve čtvrtém stadiu. Jeho posledním přáním je strávit své poslední léto v domě u jezera, kde Taylor nebyla posledních pět let, kde nechala svou lásku z dětství, Henryho, i nejlepší kamarádku, Lucy. Dokáže se se vším popasovat a smazat chyby z dětství, když dostala druhou šanci?

S knihami Morgan Matsonové mám drobný problém - tak nějak čekám, že je v nich víc, než v nich skutečně je. U Amy a Rogera jsem tento problém popisovala poměrně obšírně, přesto se mi jejich roadtrip takhle zpětně moc líbil a s chutí si ho přečtu znovu. U Léta na druhý  pokus mi zbývá jen pustá rezignace - nebo chci vážně moc, když i o oddechového letního čtení očekávám nápaditost?

Nikterak originální dvojitý námět se vzájemně ubíjí
Jak si poradit s přímou konfrontací se svou minulostí, když je navíc rodinné zázemí ve fázi destrukce? Taylor to vážně nemá lehké - když se po pěti letech tváří v tvář setká se svou velkou dětskou láskou a navíc i bývalou nejlepší kamarádkou a zjistí, že křivdy z dětství nebyly zapomenuty, musí se popasovat se svými chybami z minulosti. A navíc táta umírá a ona mu ještě nebyla schopná říct, že ho má ráda...

Pro letní čtení jako stvořená? Ano i ne. Morgan Matsonová ve své druhé knize rozvíjí hned dvojici slibným námětů - poslední léto s otcem spojené s vyrovnáváním se s jeho ztrátou a druhá šance na poskládání si svého života. Náměty spolu úzce souvisí, přesto se vzájemně poměrně dost ubíjejí.

Jako by autorka nebyla schopná dvojici témat pořádně ukočírovat, chvílemi naprosto dominuje vše, co se týká umírajícího otce, chvíli je zase tohle naprosto v pozadí. Připadá mi, jako by místy hlavní hrdinka zapomínala na současnost a babrala se jen ve svých "těžkých" chybách z minulosti a těžká rodinná situace ji nechávala chladnou. Proto je i čtivost románu tak trochu kolísavá - od obyčejného dívčího románku se přenášíme v sinusoidách k rodinnému dramatu.

Přeslazené a bez nápadu
Nemůžu si pomoct, ale Léto na druhý pokus mi přijde naprosto bez nápadu. Veškerý potenciál je ubitý a nezbývá mnoho, na čem by se dalo stavět. Zpočátku toto zachraňují flashbacky, které dobře fungovaly už v Amy a Rogerovi, nicméně když se konečně dostanete k velkému rozklíčování "osudových" chyb z minulosti, nevíte, zda se smát či plakat. Opravdu bylo celé to velké haló kvůli něčemu tak zbytečnému, dětskému a hloupému? A ne, nevěřím tomu, že by to v takové míře zůstalo až do dospělosti.

U Amy a Rogera jsem si také pochvalovala, že to není zbytečně přeslazený dívčí románek a i proto se na další knihu od Morgan Matsonové těšila. I tady všechno špatně! Veškeré klišé a kýč chybějící v roadtripu po Americe se zřejmě přenesl sem a ještě se znásobil. I tohle dělá z Léta na druhý pokus bohužel zoufale průměrnou knihu.

Na závěr k postavám
Taylor je... Nesnesitelná. Ne, to přeháním. Taylor je svá, většinu času ale nijak neotravuje. Bohužel se postupem času začala navzdory svému, byť trochu pokulhávajícímu, psychologickému vývoji chovat tak dokonale iracionálně, že jsem nadávala i nahlas. Domnívám se, že zajímavější by bylo sledovat celou situaci kolem otce, tematicky poněkud nosnější, sledovat z pohledu Taylořina staršího bratra Warrena, který mi jako jediný přišel charakterově docela zajímavý a tvárný. Ostatní postavy jsou spíše ploché a naprosto ordinérní.

Abych ale jen nehanila, musím zmínit, že se kniha opět velmi dobře četla a na konci je dojemná natolik, aby se trefila do vkusu všem nadšencům (tedy spíš nadšenkyním) knih nabitých emocemi. Nečekejte od Léta na druhý pokus nic a budete možná příjemně překvapeni. Když však budete očekávat víc než jen jeden z mnoha úplně obyčejných románků, budete nejspíš zklamaní.

Děkuji nakladatelství CooBoo za poskytnutí recenzní e-knihy!

4 komentáře:

  1. Já jsem ti vlastně odpovídala na tvůj komentář u sebe, ale tak ještě něco :) Vlastně se shodneme, ale mně ty věci tolik nevadí, jako tobě.
    Ale to, že se obě témata občas vzájemně přebíjí, je zajímavá připomínka, v tom máš asi pravdu...

    OdpovědětVymazat
  2. A to jsem si tuhle knizku chtela precist... :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Však si ji přečti, určitě se ti bude líbit víc než mně :)

      Vymazat
  3. Tak tuhle knížku mám (nebo jsem měla) v plánu si pořídit, ale teď nějak nevím... :-D asi využiju knihovnu, aby mi pak nebylo líto, že jsem si ji koupila.

    OdpovědětVymazat

Komentáře jsou ověřovány pomocí kódu!
Konstruktivní kritiku přijímám s úsměvem. A pokud použijete profil "Anonymní", na konci komentáře se podepište, díky moc!