pátek 7. března 2014

Jak přežít Paniku? Stačí nepropadnout panice

Lauren Oliverová - Panika

Originální název: Panic
Překlad: Romana Bičíková
Rok vydání: 2014 (originál vydán 2014)
Počet stran: 312
Vazba knihy: Vázaná s přebalem
Nakladatelství: CooBoo

Připravit, pozor, teď! - Panika začíná
Ve městě Carp se snad od nepaměti v létě hraje Panika, tajná hra pro absolventy střední školy. Hra o velké peníze, hra, ve které jde často o život.
Heather vlastně hrát nechtěla, ale pohled na expřítele a touha dokázat si něco, to bylo silnější než ona.
Dodge se hrou chce pomstít. Za svou sestru, která je díky Panice na vozíčku.

Lauren Oliverová není na YA scéně žádným nováčkem - úspěšný debut Chvíle před koncem nebo trilogie Delirium, to jsou tituly, s nimiž již zaujala čtenáře po celém světě. Nyní přichází na scénu s dalším 'solitérem', s knihou Panika. Bude stejně úspěšná?

Dva hlavní hrdinové - dva úhly pohledu
Příběh vyprávějící o tenké hranici mezi odvahou a šílenstvím, o důvěře a o překonávání strachu. I toho největšího. To všechno je Panika. Zní to jako skvělý a originální námět, že? Navíc se říká, že začátek knihy je vždy důležitý - musí zaujmout. To se Panice rozhodně podařilo, první kapitoly jsou akční a čtenář je navíc vhozen do děje podobně jako skáčou soutěžící při úvodní disciplíně Paniky z útesu do vody, nicméně se rychle zorientuje v ději a převládá tak napětí.

Děj je vyprávěn er formou z pohledu hned dvou ústředních postav - Heather a Dodge. Jejich pohledy se střídají podle kapitol a je celkem příjemné, jaký mají mezi sebou vztah. To můžu jen chválit. Je to však jeden z pár opravdu dobrých okamžiků na celém vyprávění - připadalo mi, že styly vypravování obou hrdinů se od sebe téměř nelišily. Navíc kýžené napětí stránky velmi rychle opustilo a už se nevrátilo.
Navíc je to v určitých fázích zoufale předvídatelné.

Nemastné a neslané
Největší zklamání proudí z toho, že by se podle začátku zdálo, že bude celá kniha primárně orientovaná na samotnou hru, na samotnou Paniku. Není. Hra působí spíše jako doprovodná kulisa pro další obyčejný román o dospívání a hledání sama sebe. Nutno uznat, že alespoň tato linka nebyla zas tolik ohraná a vztahy mezi postavami nebyly přeslazené a překýčované.
K žádné postavě jsem si nicméně vztah nenalezla, neblíže jsem k tomu měla u Heather, ostatní mě spíše vytáčeli. Ani zasazení do poměrně "drsných" kulis, které tvoří zajímavý kontrast ke klasickým americkým středoškolským románkům, nebylo úplně důvěryhodné.

Největším kamenem úrazu pro mě ale bylo, že se mi knížka nečetla nijak dobře. Je prostě nemastná a neslaná. Ostatně podobný problém jsem měla i u již zmíněné Chvíle před koncem. Na stylu Oliverové mi prostě asi něco nesedí, i když je každá její kniha jiná. Nic mě nenutilo číst dál, napětí na nule, nuda, nuda, šeď.

Odradila vás tahle recenze? Nebojte se!
Tento článek je hodně subjektivní - nejsem tak úplně cílová skupina Paniky. Pokud máte rádi young adult a hledáte stále něco nového, Panikou určitě nic nezkazíte. I když mně rozhodně nesedla, stále kladně hodnotím námět, ten sice nebyl úplně dotažený a ve finále i vyzněl do ztracena, pořád ale nabízí "to lepší" ze žánru.

Panika není tak špatná, s největší pravděpodobností vás bude bavit. Neuškodilo by jí silnější zaměření na samotnou hru a možná trochu lépe promyšlená zápletka. Pro mě ale Lauren Oliverová není.

Děkuji nakladatelství CooBoo za poskytnutí recenzní e-knihy!

6 komentářů:

  1. Pěkná recenze! Četla jsem od Oliver akorát Delirium, ale taky už prostě nepatřím do té věkové kategorie, které je to určeno, asi. Nicméně Chvíle před koncem bych si přečetla ráda, podle anotace to zní hrozně zajímavě!

    OdpovědětVymazat
  2. Já určitě nejsem cílovka, ale tvoje recenze se mi moc líbí, a tak tě vlastně jen zdravím :D

    OdpovědětVymazat
  3. Paniku jsem viděla u nás v knihovně, ale nijak zvlášť mě nezaujala, protože mě hned připomněla Hunger games.
    Doma mám zmiňovanou Chvíli před koncem a jak čtu nebyla jsem v tom sama také mě nebavilo.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. S Hunger Games to nemá společného nic :) A HG se mně i lépe četly.

      Vymazat

Komentáře jsou ověřovány pomocí kódu!
Konstruktivní kritiku přijímám s úsměvem. A pokud použijete profil "Anonymní", na konci komentáře se podepište, díky moc!