sobota 8. června 2013

Svět se ohřívá, Violko! (RC)

John Wray - Spodek

Originální název: Lowboy
Překlad: Petr Eliáš
Rok vydání: 2013 (originál vydán 2010)
Počet stran: 296
Vazba knihy: Vázaná s přebalem
Nakladatelství:  Plus

Spodek je karta na nic. Filek, to je jiná.
Will Heller alias Spodek utekl z léčebny, aby zachránil svět. Utekl tam, kde to má rád. Utekl do podzemí, k vlakům. Svět se totiž podle něj ohřívá a jediná možnost je, že ochladí sám sebe. K tomu však potřebuje ženu, ale naštěstí tu jedna je, jedna femme fatale. A zatím na druhé straně všech událostí stojí detektiv Ali Lateef a Spodkova matka, familiárně nazývaná Violka, oba na stopě chlapci trpícímu schizofrenií. Mise za záchranu světa začíná!

Spodek je knížka, která se zaryje do paměti hned první větou. Pro mě to byla láska právě na první větu, která se posléze stala jakýmsi mým kultem. Podobně je na tom věta poslední, která si ale zaslouží být přečtena bez podvádění, až na konec. Mimochodem, děsně se mi líbí obálka - na obrázku nevyzní, ve skutečnosti je skvělá! A je žlutá, což přesně vystihuje obsah, no vážně.

Tahle knížka se nečte, ta se žije
Spodek je hodně zvláštní kniha. Už jen tím, že hlavní hrdina trpí schizofrenií nám dává vědět, že jízda vlakem na jednotlivých stránkách nebude jen tak obyčejná a to také není. Spodka si totiž buď zamilujete a nebo vám nedá vůbec nic. Myslím si, že je důležité se během čtení naladit na jeho vlnu a prožívat jeho svět, abyste byli schopni adekvátně uchopit celý příběh.

Dveře se zavřely, céčko se rozjelo a Spodek se zneviditelnil. Vyšel na nástupiště ještě před vlakem a měl dojem, že ho strojvůdce neviděl. Na druhou stranu, s jistotou to říct nemohl. Oslnilo ho světlo zářivek a nohy měl slabé od běhu a v hlavě mu znělo, co mu řekla zeď. Vystoupím na další stanici, říkal si a kontroloval, jestli nemá nohavice od mouru. Přestoupím na lokálku do centra. Snažil se dýchat klidně a nevypadat příliš rozrušeně.
John Wray, Spodek, str. 107

Vyprávění se, v er-formě, střídá mezi kapitolami Spodka a kapitolami detektiva Lateefa a Violky. Zajímavé je, jak je v obou typech kapitol rozlišen styl - zatímco ve svých kapitolách je Spodek prostě Spodkem, v těch ostatních se o něm mluví a smýšlí jako o Willovi. Rozhodněte si sami, co je více vyhovující, ale já byla tolik naladěná na Spodkovu vlnu, že pro mě byl Will jako jiná postava.
Zároveň mohou Spodkovy kapitoly působit trochu zmateněji, nicméně pakliže si na styl jeho vyprávění zvyknete, přijmete všechny výstřelky.

Zábavná a zajímavá
Celé vyprávění je velmi dynamické a zábavné. Hodně se mi líbí humor, který je v knize použitý, je totiž svým způsobem absurdní a zároveň nenásilný.

"Nezírejte na ni tak," napomenul ho sikh.
"Nezírám," opáčil Spodek. "Svůdně koukám."
John Wray, Spodek, str. 25

Není to ovšem taková ta prvoplánovitá zábava, jelikož kniha obsahuje i spoustu pěkných myšlenek. Zejména vztah Spodka a jeho femme fatale je zvláštní a svým způsobem velmi poetický. Stejně tak vztah mezi ním a jeho matkou Violkou je hodně intenzivní, přestože velice podivný (a na konci se možná i dozvíte proč). Ostatně postava Violky je v podstatě klíčem k celé knize.

V jedné recenzi jsem četla, že spisovatel si nemůže dovolit popisovat něco, co sám neprožil. Autor oné recenze narážel na fakt, že se John Wray pustil do knihy, kde se to paranoidní schizofrenií jen hemží. Za sebe musím přiznat, že mi absolutně vůbec nevadí, že nepopisoval vlastní prožitky (ostatně Francisco X. Stork, autor Marcela, také netrpí autismem a jeho kniha je velmi zdařilá). S lidmi se schizofrenií mám určitou zkušenost a co mohu laicky posoudit, obecné vnímání těchto osob zde bylo velmi trefně vylíčeno, včetně popisu zvláštní chůze/běhu.
Připadá mi, že autor aschizofrenii popsal dosti přesně, alespoň pro potřeby knihy a jejích čtenářů.

"Všeobecné přesvědčení, že schizofrenici jsou násilníci, je samozřejmě nepřesné," pokračoval Kopeck. "Obecně nemají o nic větší sklony k násilí než my ostatní." Usmál se na Lateefa. "Ale to už s největší pravděpodobností víte."
John Wray, Spodek, str. 131

Originalita se cení!
Největší devízou celé knihy je originalita - ať si říká kdo chce, co chce, já jsem se s žádnou podobnou knihou ještě nesetkala. Originální knihu činí kombinace zajímavého prostředí podzemních drah, neobvyklých typů postav a zároveň zpracování. Právě proto mě trochu mrzely pasáže, při nich se Spodek nenacházel v podzemí, ale vyšel na povrch. Ty pro mě byly o něco méně atraktivní, přestože díky stylu stále příjemně čtivé.

Hodně příjemně mě překvapila historka o původu Spodkovy přezdívky. Zajímavým zpestřením byly také kapitoly, které se vymykaly ze zažitého rámce. Jako docela důvtipné mi připadá řešení Spodkova vyprávění - když něco vyloženě vypráví on sám, není použitá interpunkce. Autor si ale pojistil, aby to nevypadalo rušivě, tudíž se takovéhle hříčky nachází až později, když jste se stylem vyprávění i s příběhem dokonale sžiti.

Spodek je jedna z nejlepších knih, které jsem četla, možná ale proto, že mi dokonale sedla do vkusu. Rozhodně stojí za přečtení, zejména pokud se nebojíte experimentovat a zkoušet něco nového. Je to prostě jízda, která se musí žít.

Bylo jedenáctého listopadu a Spodek dobíhal vlak.
John Wray, Spodek, str. 9

Velmi děkuji nakladatelství Plus za poskytnutí recenzního výtisku!

15 komentářů:

  1. Tedy, moc pěkná recenze :) Teprve ta mě přesvědčila, že Spodka musím alespoň zkusit. Nebyla jsem si jistá, a pořád nejsem, jestli to bude ta pravá kniha pro mě, ale poslední dobou se snažím zkoušet nové věci, neobvyklé knihy a tak.. Třeba mám teď doma z knihovny Murakamiho Kafku a 1Q84, a asi to začnu číst jen co budou uzavřené známky... Jen se rozhodnout, co začít dřív. :D
    Tak doufám, že se mi Spodek bude líbit alespoň trochu jako tobě :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Doporučuji začít spíš Kafkou, 1Q84 mi připadá jako Murakamiho nejsložitější román, přestože jsou v něm docela často již použité motivy.
      No a Spodka zkus, buď si ho zamiluješ, nebo se ti líbit prostě nebude :-)
      Jsem ráda, že se ti recenze líbí, děkuju :-)

      Vymazat
  2. Já už si pro ní musím konečně dojít!!! :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Věřím, že nebudeš litovat! :-)

      Vymazat
  3. Prima recenze a máš naprostou pravdu, ta knížka se nečte, ta se žije :)A myslím, že ta zmiňovaná recenze byla zkrátka až moc zaujatá. Každá recenze je zaujatá, ale přišlo mi, že autor téhle se už na začátku rozhodl, že mu ta kniha nebude líbit a bude blbá, to se pak takové rozhořčené hodnocení píše snadno...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Možná jo, no, ale na druhou stranu je asi dost zaujatá i tahle moje recenze, protože poté, co jsi na goodreads napsala první větu, jsem se prostě rozhodla, že tu knížku miluju :-)) (naštěstí je tak skvělá, že jsem si ji zamilovala doopravdy)

      Vymazat
    2. Vždyť říkám, no, žádná recenze není objektivní :) Ale ta první věta by se fakt dala tesat... :))

      Vymazat
  4. Áá, výborně! :)
    Ano, přesvědčila si mě, že Spodka si prostě musím sehnat. Opravdu skvělá recenze:)
    Přemýšlím, jestli jsem se v nějaké knize už se schizofrenikem potkala, žádná mě nenapadá.. napadl mně jenom film Čistá duše.. a to je mezi námi opravdu pecka! :) ..to jenom tak k té schizofrenii:)
    No, určitě si ho seženu!:)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já mám takovou radost, že někoho ta recenze vážně přesvědčila! :-) No snad nebudeš litovat!
      A díky za tip na film :-)

      Vymazat
  5. Fajn :D dobře, přesvědčila jsi mě :D

    OdpovědětVymazat
  6. Super recenze a kniha vypadá velmi zajímavě! Píšu si jí na přečtení, sakra to aby to léto bylo sakra dlouhé :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju :-) Snad se ti bude líbit!

      Vymazat
  7. Súhlasím s každým slovom. Spodek je pre mňa najzvláštnejšia najlepšia kniha, akú som čítala a hoci som si istá, že som nie všetko dokonale pochopila, dúfam, že sa to pri ďalších čítaniach napraví :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Souhlasím s tím, že to není knížka na jedno přečtení :-) Ale stejně se už teď pro mě stala kultem a jednou z nejoblíbenějších knížek a už teď se těším na další čtení :-)

      Vymazat

Komentáře jsou ověřovány pomocí kódu!
Konstruktivní kritiku přijímám s úsměvem. A pokud použijete profil "Anonymní", na konci komentáře se podepište, díky moc!