čtvrtek 13. června 2013

Střípky jedné lásky

David Levithan - Slovník lásky

Originální název: The Lover's Dictionary
Překlad: Tereza Baughová
Rok vydání: 2013 (originál vydán 2011)
Počet stran: 208
Vazba knihy: Brožovaná
Nakladatelství: Argo

O jedné osudové lásce
Střípky z jedné velké lásky dává dohromady, až tvoří slovník. Hesla, která s sebou přináší vzpomínky na začátky, od prvních schůzek, přes období největší zamilovanosti, společné bydlení až k neodvratnému hroucení ideálů, kterým si každá taková osudová láska nutně prochází. Davit Levithan přináší dílo neobvyklé nejen formálně ale i obsahově.

Tahle zajímavůstka mě zaujala už v recenzi od Freckles, tudíž jsem se rozhodla do Slovníku lásky se také pustit. Z části za to mohla také moje zvědavost, protože se mi nechtělo věřit tomu, že může fungovat vyprávění útržkovité a nikoliv chronologické. Tohle je knížka, která jednoduše pohladí. A navíc je i krásně vydaná.



Kniha jako slovník. Vážně?
Umím si představit, že vás nepřesvědčí ani recenze, bude ve vás stále hlodat ten červík pochybností. Vážně můžu fungovat kniha, která je seskládána jako slovník, včetně abecedního pořádku. České vydání navíc zachovává kompozici originálu, tudíž jsou slova řazena v originále a vedle jsou vysvětleny česky. O příběhu se tedy dozvídáme z různých konců a teprve po dočtení se nám v hlavě vytvoří přibližná skládačka toho, jak to skutečně bylo. Věřte nebo ne, ono to funguje!

Jsou chvíle, kdy o všem pochybuju. Kdy lituju všeho, co jsi mi vzala, všeho, co jsem ti dal, a veškerého ztraceného času, který jsem do nás investoval.
David Levithan, Slovník lásky, str. 8

Celý slovník je navíc vyprávěn ve druhé osobě, tudíž je prožitek ještě intenzivnější. No a po několika stránkách až zaváháte, jestli opravdu vy nejste ta vypravěčova femme fatale.

Vkusné a nepřeslazené
Hodně se mi líbilo, že kniha, byť je primárně románem plným lásky, není nijak patetická a nebo přeslazená. Všechno uvnitř stránek plyne v příjemné romantické atmosféře plné zajímavých myšlenek. Téměř jako malíř David Levithan vykresluje jednotlivé události a zamýšlí se nad tím, proč skončili tak, jak skončili. Je opravdu radost to číst, byť jde jen o střípky či útržky a čtenář (či spíše čtenářka) si tak musí mnohé domýšlet.

Bylo to po sexu, když jsme ještě pořád žhnuli a zrychleně dýchali, když jsme se pořád ještě dotýkali a ztráceli v myšlenkách... Bylo to, jako by se celý svět ztlumil na zvuk jediné znějící struny a já jsem při tom zvuku mohl myslet jen a jen na tebe. Někdy je touha plynná; někdy je kapalná. A čas od času, když je plynné a kapalné všechno ostatní, touha se přemění na hmotu a tělo se stává magnetem, přitahujícím její tíhu.
David Levithan, Slovník lásky, str. 21

Poetickou atmosféru celé knihy navíc doplňuje tempo, kterým je psána. Stránky a jednotlivé příběhy ubíhají naprosto plynule, byť jsou některé kratší a některé delší. Celkově Slovník lásky působí spíše na pocity, je to velmi delikátní čtenářský zážitek.
Navzdory předchozímu tvrzení mi přišlo trochu uspěchané řazení písmen - první půlku totiž pokrývá prvních šest písmen abecedy a druhou půlku zbytek. To mě trochu zamrzelo, jelikož si myslím, že i ostatní písmena by si zasloužila dostat tolik prostoru. Působí to na mě trochu jako kdyby autor u dalších písmen pozbýval širší inspiraci. Nicméně Slovník lásky je ten typ knihy, které by stránky navíc nevadily, přestože takto působí naprosto úplně.

Máme šanci přilnout k postavám?
Otazníkem jsou tak trochu postavy knihy. Nejsem si úplně jistá, jestli je možné se do nich nějak hlouběji vžít. Nicméně k pochopení femme fatale nahrává způsob vyprávění ve druhé osobě, čtenářka s ní tak může splynout. Přesto si myslím, že postavy zůstávají skryté za oparem nálady, která z knihy čiší. Netřeba opakovat, co jsem již zmínila, krátce a jasně - je to prostě náladovka.

Navíc nezabere ani nijak dlouho, sama jsem ji přečetla během jednoho delšího čekání v čekárně doktorky. Díky krátkým úryvkům je navíc ideální i pro čtení, během kterého jste třeba vyrušování, jelikož neskončíte v polovině nekonečného odstavce.

Zaslouží si každé "miluju tě" jiné "také tě miluju"? Zaslouží si každý polibek jiný polibek? Zaslouží si každá noc, aby ji člověk strávil se svou milou?
Pokud zní kterákoli z odpovědí "Ne", co si počneme?
David Levithan, Slovník lásky, str. 100

Slovník lásky je spíš než skutečný román taková zajímavost, která potěší a zvedne náladu. Nicméně vzhledem k myšlenkám, které obsahuje, bych ji nedoporučila mladším dívkám, nemyslím si, že by ji naprosto plně docenily, zejména pokud nemají zkušenost s nějakým dlouhodobějším intenzivním vztahem. Je to ale každopádně knížka, která si zaslouží být čtena i opakovaně, věřím tomu, že při každém přečtení přinese něco nového.

2 komentáře:

  1. Jsem ráda, že se ti líbilo aspoň tohle, když už Jezdec ne... :) Už se těším, až si to seženu i v překladu, když jsem četla ten originál, tak jsem pořád otvírala slovník, protože ta hesla jsou opravdu neobvyklá slova a většinou jsem je viděla poprvé.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. U tohohle jsem tušila, že se mi to bude líbit, u Jezdce jsem byla skeptická, nesedl mi tématem ani zpracováním.
      A jsi dobrá, že jsi to dala v originále, fakt! :-)

      Vymazat

Komentáře jsou ověřovány pomocí kódu!
Konstruktivní kritiku přijímám s úsměvem. A pokud použijete profil "Anonymní", na konci komentáře se podepište, díky moc!