pondělí 27. května 2013

Román, trochu jinak dívčí

Bill Condon - Přímo do srdce

Originální název: A Straight Line to My Heart
Překlad: Andrea Vašíčková
Rok vydání: 2013 (originál vydán 2011)
Počet stran: 180
Vazba knihy: Vázaná
Nakladatelství: CooBoo

Něco končí a něco začíná
Tiffany se v životě řídí podle hesla "Jestli nemůžeš sehnat kluka, sežeň knihu". Právě jí skončila škola, nadobro, a tak se chystá jen na praxi v novinách, z níž by mohlo kápnout i něco víc. Kromě toho se stará o své 'dva chlapy', adoptivního dědečka Reggieho a jeho syna Bulla. A aby toho nebylo málo, objeví se Davey, první kluk, který se o Tiff zřejmě zajímá.

Prázdninová kniha Přímo do srdce z CooBoo edice 'No boyzzz' rozhodně není taková, jak na první pohled vypadá. Ano, je to další ze série dívčích románků, ale ne tak prvoplánový, jako jsou ostatní podobná díla. Myslím, že je v něm víc. Taky musím říct, že se mi dost líbí obálky knih z téhle edice, protože působí méně kýčovitě než románky, které jsem četla jako mladší. Jedinou výtku ke vzhledu mám - nelíbí se mi font, který je na obálce a kterým jsou psány názvy (v tomto případě pouze čísla) kapitol.


Romantiky moc nečekejte
Pokud takovéto romány čtete jen kvůli tomu, že to mezi aktéry jiskří a poslední věta je zajisté v podobě mlaskavého polibku, Přímo do srdce vás zklame. Romantická linka je upozaděná na úkor všem otázkám, které Tiffany momentálně řeší. To mě hodně potěšilo, kniha díky tomu nepůsobí tuctovým dojmem a obsahuje spoustu pěkných myšlenek. Samotný vztah mezi Tiffany a Daveym byl takový... Medvědí, trochu neohrabaný, docela milý... Ale ne úplně. V podstatě by ani nevadilo, kdyby v knize chyběl.

"(...) A teď přichází to nejlepší. Otevřu dvířka pumovnice. A svrhnu tisíc výtisků románu Vojna a mír...
Pět set šedesát tisíc slov v každé knize.
Tvrdé desky.
Edice s velkým písmem.
Pero je mocnější než meč!"
Chvíli o tom přemítá a pak mi řekne, co si myslí.
"Jo," hlesne a přikývne, "ty jsi vážně poděs." Ale řekne to s úsměvem.
Zdá se, že je správná chvíle odejít, dokud vyhrávám.
Bill Condon, Přímo do srdce, str. 62

V ukázce ukazuji věc, která se mi na celé knize líbila asi nejvíc - je to prostě přehlídka zajímavého literárního vkusu. Vždycky mě potěší, když v knihách najdu odkazy na další díla dalších autorů. Věc má ale i svou stinnou stránku, protože zmínkou o Zatmění mi autor tak trochu zkazil ten dojem australského venkova bez největších módních výstřelků. Nebo asi tak nějak bych ten pocit nazvala.

Obyčejné problémy, obyčejní hrdinové
Největší devízou knihy je určitě atmosféra. Všechno plyne dost klidně... Ale bohužel to způsobuje také to, že knihu bez problémů odložíte, prostě do ní nespadnete po hlavě. Tak, jak to máte rádi. Mně osobně takové věci tolik nevadí, ale chápu, že se najdou tací, které by to dost zklamalo a otrávilo.
Je vyprávěna ich formou v přítomném čase, což mi často vadí, nicméně k této knize se to nějakým způsobem dost hodí. Zpočátku mi myšlenky hlavní hrdinky přišly trochu hloupé, ale brzy jsem si zvykla a dokonce jsem si i knihu oblíbila.

Tiffany je celkem milá postava, stejně jako ostatní charaktery v knize, nicméně je možná až moc obyčejná. Řeší obyčejné problémy (i když mě, pravda, dost překvapilo, že ani ona a ani její nejlepší kamarádka neřeší univerzity, nýbrž práci), má obyčejné sny... Je to celé prostě málo atraktivní a originální. Na druhou stranu je to možná dobře, protože právě tímto se hlavní hrdinka může dost dobře přiblížit čtenářce.

Dívej se na něco jiného. Na zdech knihovny je spousta hezkých obrazů. Zírej na ně, ne na mě.
"Tiff jako ve Snídani u Tiffanyho, že jo?" zaraduje se.
Těžko by mě mohl překvapit víc.
"Hm... jo, přesně - to je starý film."
"Fakt? Já na telku moc nekoukám. Jenom jsem slyšel o knize, vlastně ji mám doma. Koupil jsem si ji, protože ji napsal Truman Capote. Byl jsem odvázaný z knihy Chladnokrevně. Tu napsal taky. Četla jsi to?"
"Ne."
"Jé, tak to musíš. Je šokující."
Bill Condon, Přímo do srdce, str. 12 - 13

Svou obyčejností ale zároveň vykazuje i určité realistické prvky - nic není ideální. A dost bortí i ideály o novinařině, což byl prvek, který mě (vyjma zmíněné literatury) oslovil nejvíc. 

Pěkná, ale...
Přímo do srdce je rozhodně kniha, která si zaslouží pozornost. Obsahuje plno pěkných myšlenek a je čtenářkám blízká právě proto, že řeší i jejich problémy. Zároveň je ale možná právě proto příliš nemastná a neslaná a po dočtení vám z ní zbude jen nádech atmosféry.
Jako prázdninová oddechovka bude výborná.

4 komentáře:

  1. same klady na tuto knizku :-))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ona je trochu nevýrazná... Ale rozhodně si zaslouží, aby se o ní mluvilo a aby byla čtena! :-)

      Vymazat
  2. Pokud na ní někdy narazím a budu mít čas, přečtu si ji. Zajímá mě ta nevýraznost, jestli na to budu mít stejný názor. Uvidíme.

    OdpovědětVymazat

Komentáře jsou ověřovány pomocí kódu!
Konstruktivní kritiku přijímám s úsměvem. A pokud použijete profil "Anonymní", na konci komentáře se podepište, díky moc!