sobota 16. března 2013

"Povím ti něco o nanu" (RC)

Michael Grant - BZRK

Originální název: BZRK
Překlad: Čeněk Matocha
Rok vydání: 2013 (originál vydán 2012)
Počet stran: 336
Vazba knihy: Vázaná s přebalem
Nakladatelství: CooBoo

Tam dole v masu, kde zuří válka
Lidstvem zmítá globální válka mezi dvěma stranami. Na jedné jsou Armstrongova dvojčata, Charles a Benjamin, stvůry přirostlé k sobě, bojující za jednotnost světa. Na té druhé je organizace BZRK, společnost Greye McLurea. Grey McLure je ale nyní mrtvý, zavražděný Broučákem, Armstrongovic cukačem, a jeho jediný přeživší potomek, dcera Sadie se spolu s Noahem Cottonem (který bojuje za svého šíleného bratra Alexe) musí postarat o to, aby dvojčatům jejich plány neprošly. Bioti proti nanobotům, dobro proti zlu. Kdo vyhraje?

BZRK hodně hýbe knižní blogosférou, tak jsem byla zvědavá, zda je to opravdu tak šílené a zvrácené, jak se říká. Přiznám se, že drastických scén bych snesla víc, na ty jsem se těšila. A pak se taky přiznám, že na to, že je to sci-fi, mě to podezřele bavilo. Ale co víc?



Hodně postav, hodně akce
Hned na úvod jsme hozeni do děje a do neuvěřitelného množství postav. Naštěstí jsem se zorientovala relativně rychle. Díky tempu kniha ubíhá rychle a dobře se čte. Stejně tak námět mi přišel prostě skvělý - bioti i nanoboti jsou zajímaví sami o sobě, natož když se spojí s popisy nana.
Dystopické sci-fi nám nabízí spoustu akce, a to takřka bez rozjezdu. Zprvu to vypadalo dobře, tempo začalo ale kolem poloviny trochu stagnovat. Nicméně konec byl opět nabitý, takže po této stránce spokojenost.

S čím ale spokojená nejsem je věk postav. Nemůžu si pomoct, ale k tomuhle žánru se mi hodí spíše dospělí. Navíc si nedokážu představit seriózní organizaci, v níž by (až na výjimky) byl věkový průměr cca 17 let. Nezdá se mi to a trochu mě to mrzelo. Navíc mi hlavní postavy, Sadie a Noah, přišly spíše nemastné a neslané. Víc jsem si užila postavy vedlejší, zejména vymahače BZRKu, Caligulu.

Asi ne příliš vzdálená budoucnost
Dystopie se odehrává v budoucnosti, většinou nespecifikované. I u BZRKu jsem měla tento dojem, který mi však zkazily narážky na současnost.

'Kdyby jí četli myšlenky jako facebookovou zeď, statusy by zněly takto:' -str. 124

'Nedávná editace Wikipedie obsahovala informace poškozující naše zájmy (viz odstavec 3 níže).' -str. 131

'Vypadalo to jako výrobek od Applu.' -str. 141

'Ve výtahu hrála coververze "Poker Face" od Lady Gaga.' -str.162

'Zněla trochu jako Rupert Grint. Nebo přinejmenším jako americká verze Rona Weasleyho.' -str. 276

'Zajímalo ji jen, jak najít rudě rudou blažku, jak se říká v Mechanickém pomeranči: krev.' -str. 300

Takhle mi to evokuje, jako by autor měl za úkol udělat reklamu Applu atp. Rozhodně mě to během čtení rozčilovalo, a nemůžu se prostě ubránit dojmu, že do takového žánru toto nepatří. Kromě věku postav to ale naštěstí byla snad jediná věc, která by mě nějak výrazněji rozčilovala během čtení.

Všude kolem jsem slyšela o tom, jak je BZRK brutální a plný drastických scén. Přiznám se, že na tyto scény jsem se v jakémsi zvrhlém potěšení těšila. Na můj vkus jich ale bylo velice málo a ani nebyly tak drastické, jak mohly být. Nicméně za předpokladu, že je BZRK primárně určen dospívajícím, to asi stačí až až. Tohle 'zklamání' jsem si vynahradila opravdu zdařilými popisy nana a vůbec fungování biotů, což se mi líbilo opravdu hodně a málem jsem byla schopná si představit, že mám sama takového biota.
Zároveň se ale v knize vedle popisů biotího živoření objevují i velice hezké myšlenky.

'Představ si sama sebe jako ekosystém.
Jsi deštný prales.
Jsi životní prostředí. Svět. Planeta obydlená živočichy cizejšími než cokoli, co vymyslela sci-fi.'
Michael Grant, BZRK, str. 204

BZRK je zajímavá knížka, s originálním námětem, z pera zkušeného autora. Nicméně na můj vkus příliš podléhá tomu, aby zacílila na náctileté. V mých očích by dospělejší postavy a serióznější prostředí zabodovalo víc. I tak je to ale čtivé a zábavné. Kdo by ostatně nechtěl biota, hm?

Děkuji nakladatelství CooBoo za poskytnutí recenzního výtisku!


9 komentářů:

  1. Stále ma kniha veľmi neláka, nie je to asi veľmi môj štýl, ale ten nápad znie zaujímavo 8)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. V podstatě to není ani můj styl, ale jak pravíš, nápad zní zajímavě a právě on mě nalákal. A jsem ráda, že jsem se nechala nalákat :)

      Vymazat
  2. Souhlasím, ta brutalita mohla být klidně větší. To, že je to pro mladší čtenáře jsem bral jako fakt, takže mě to nepřekvapilo, ale ty narážky na přítomnost - pěkný výčet! To mě ani nenapadlo.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mně moc nedošlo, že je to kniha pro mladší čtenáře, proto mě to nepříjemně překvapilo :D A ten výčet, ehm... Facebook mě tak praštil do očí, že jsem si to od té chvíle zakládala...

      Vymazat
  3. Už ji mám doma..
    Bude určitě skvělá :D

    OdpovědětVymazat
  4. Tak to je vtipný s tou současností, Facebook může být i za x let třeba, ale jako Pokerface? Na tu si za pár let nikdo nevzpomene :D Myslela jsem si, že to teda bude víc drastičtější a "vážnější" :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vážně se to tvářilo :) Ale jako jo, líbilo se mi to dost, ale ta současnost mě štvala dost :D

      Vymazat
    2. Ale určitě bych si to někdy chtěla přečíst :)

      Vymazat

Komentáře jsou ověřovány pomocí kódu!
Konstruktivní kritiku přijímám s úsměvem. A pokud použijete profil "Anonymní", na konci komentáře se podepište, díky moc!