středa 3. října 2012

Jako kočka a myš...

Gordon Reece - Myši

Originální název: Mice
Překlad: Dana Vlčková
Rok vydání: 2011 (originál vydán 2010)
Počet stran: 264
Nakladatelství: Jota
Vazba knihy: Vázaná s přebalem
Obálka: Jiří Mičkal

Když se kočka dostane do myší díry...
Šestnáctiletá Shelley a její matka jsou myši. Po rozvodu rodičů se Shelley s matkou přestěhují do Zimolezového domu, pohádkového stavení na venkově, v naprosté izolaci. Ideální pro myši. Shelley si totiž před nedávnem prošla tvrdou šikanou ze stran bývalých nejlepších kamarádek, ze které jí zbyly jen zápisy v deníku a jizvy na tváři, takže už nechce chodit do školy a její matka jí to nechce upřít. Jenže do poklidného života vstoupí v noci na šestnácté narozeniny Shelley lupič, který dramaticky zvrátí sled událostí v Zimolezovém domě a v duších jeho obyvatelek...

Myši jsou románovou prvotinou anglického spisovatele Gordona Reece a kromě povrchové kriminální zápletky jsou zaměřeny především na duševní přeměnu 'myší' v 'kočky'. Upřímně řečeno jsem se knihy trochu obávala, nějak jsem nevěřila psychologickému thrilleru o puberťačce. O to příjemněji mě překvapilo, že kniha nepůsobí nijak naivním či teenagerovským dojmem, naopak je velmi vyspělá, což svědčí o kvalitách autora a je patrné, že už má s publikováním určité zkušenosti.



Napětí střídá napětí
Už zpočátku mě nadchla délka kapitol, která je opravdu zanedbatelná, což mám ráda - je velmi příjemné se čtením skončit na konci kapitoly a pokud si čtu třeba o přestávce, zvládnu dojít na konec kapitoly snáze, pakliže je krátká. Navíc jsou Myši velmi čtivé, jednoduše vás vtáhnou a nepustí, protože... A to je přesně ta věc, která se mi na celé knize líbila nejvíc ze všeho. Takřka každá kapitola končí v tom nejzajímavějším okamžiku, takže jste nuceni číst dál a dál a ukojit svou zvědavost. Málokdy se setkám s tak napínavou knížkou a musím uznat, že porce napětí v této knížce je více než uspokojivá. Jakmile se totiž jedna věc vyřeší, do cesty se hrdinkám připlete něco nového, takže kniha mimo jiné ubíhá ve velmi příjemném rychlém tempu.

Dějově přemrštělá
Musím však říct, že dějová linka mě trochu zklamala. A to jednoduše proto, že právě ta dějová část na můj vkus příliš zastiňovala psychologii postav, která byla skutečně zajímavá. Ostatně, kdyby se autor zaměřil pouze na duševní přeměnu Shelley, mohl rozvést spíše tu šikanou, kterou utrpěla, to je totiž podle mého názoru zajímavější téma než to zpracované v knize, ale to je asi jen věc názoru.
Jednoduše mi bylo líto, že se v knize dělo možná až moc a chvílemi byly pocity hrdinek trošku v pozadí, přestože jsem se chápala jako ústřední motiv knihy.

Netypické postavy
Hodně se mi líbila myšlenka ohledně lidí-myší. Shelley je dost pěkně vykreslená postava, osobně bych s ní ale asi kamarádit nemohla, i když mi jí bylo zvláště ze začátku líto, je moc ušlápnutá, nesebevědomá, poddajná... A dalo by se říct až nezajímavá. Není to ani ošklivé kačátko, které vyroste v labuť, ani nenápadná kráska. Je to prostě jen ta nejobyčejnější oplácaná studentka.
Stejně tak její matka, se kterou ale prostřednictvím knihy nemáme možnost se setkat tak blízko jako se Shelley, dost mě mátlo hlavně to, že jsem takřka do konce neměla nejmenší představu, jak vypadá. To mi hodně chybělo.
Jejich psychický posun je znatelný a dobře a uvěřitelně popsaný. Kdyby nebylo dějové zápletky, která byla trochu přitažená za vlasy, mrazilo by mě z toho, jak je to realistické.

Myši jsou velmi dobrá kniha a doporučuji ji určitě každému, i kdyby jen na zpříjemnění dlouhého večera. Pokud se zprvu vyvarujete přepočítávání let, jak už upozorňovala Laurdes, což by vás jen zmátlo, celou knihu si určitě užijete na maximum!

Celkové hodnocení: 8/10



3 komentáře:

  1. Zamilovala jsem si tuhle knížku, čtu ji už potřetí. ;-)
    Vivi

    OdpovědětVymazat
  2. Pekná recenzia, vyzerá to zaujímavo, ale asi to nie je veľmi môj žáner 8)

    OdpovědětVymazat

Komentáře jsou ověřovány pomocí kódu!
Konstruktivní kritiku přijímám s úsměvem. A pokud použijete profil "Anonymní", na konci komentáře se podepište, díky moc!