pondělí 3. září 2012

Skutečnost a fantazie se začaly jaksi prolínat

John Connolly - Kniha ztracených věcí

Originální název: The Book of Lost Things
Překlad: Jaroslava Kočová
Rok vydání: 2008 (originál vydán 2006)
Počet stran: 303
Nakladatelství: BB/art
Vazba knihy: Vázaná s přebalem
Obálka: Jan Matoška

Na prahu dětství a dospělosti, ve světě kde k vám knihy šeptají
Davidovi je 12 let a právě přišel o maminku. S touto bolestnou ztrátou se těžko vyrovnává, tím spíš, že si nedlouho poté jeho otec najde novou ženu, Rose, s níž zplodí Davidovi nevlastního bratra, Georgieho. K Davidovi, snad vinou okolností a občasných zvláštních záchvatů, začínají do ticha noci promlouvat knihy, které chtějí být čteny. A pod tíhou zloby a žárlivosti na Rose a Georgieho vstupuje do Davidova světa Hákáč, tajemná zlovolná postava z jiného světa. A tak se David jedné noci vydává na cestu pohádkovou říší, říší plnou krásy, ale i utrpení a smutku...

Tohle je jedna z nejpozoruhodnějších knih, jaké jsem kdy četla. Vlastně jsem ji tentokrát četla už podruhé, nicméně jsem si skoro nic z děje nepamatovala, jen takové střípky. Kniha se na první pohled tváří jako naprosto obyčejná dětská fantasy knížka, ale s přibývajícími stránkami roste počet mrtvých, otázek a zároveň i jakési tíhy, kterou na sobě nese hlavní hrdina. Celá kniha pojednává o přechodu z dětství a dospělosti a John Connolly se s tímto námětem popasoval více než skvěle!



Námět vyždímaný na maximum
Málokdy jsem spokojená se zpracováním námětu absolutně bez výhrad. U Knihy ztracených věcí tomu tak je, rozhodně nemám pocit, jako by měl autor ještě nějaké rezervy. Kniha je velmi čtivá a doslova vtáhne (takže jsem málem nestihla vystoupit z autobusu na správné zastávce). Nechybí napětí, vtip, ale i jakýsi sentiment, který dotváří skutečně vyvedenou mozaiku příběhu.
Moc se mi líbí nápad. Celou knihou prolínají různé známé pohádkové postavičky, ale mnohdy v rolích, ve kterých byste je nečekali. Takže se prostřednictvím Davida setkáváme s trpaslíky - komunisty, kteří slouží protivné Sněhurce a nebo třeba s Karkulkou, která se zamilovala do vlka. Většina upravených pohádek je velmi krutá a zvrácená, takže si myslím, že to rozhodně není čtivo pro děti, přestože se tak tváří.

Koncert postav a meziřádková sdělení
Další vyvedenou věcí jsou bezesporu postavy. Osobně se mi asi nejvíc líbil Hákáč, který zlo ztělesňuje velmi zajímavě a nikoliv absolutně nesympaticky. Naproti tomu mi David občas trochu lezl na nervy, zejména na začátku. Tak trochu mám dojem, že autor, snad aby vyzdvihl proces dospívání, zprvu trochu přestřelil a nechal dvanáctileté dítě reagovat příliš naivně a dětsky, odhadem bych na začátku Davidovi řekla tak 8 let, víc ne.
Čeho jsem si ale nevšimla u minulého čtení a tentokrát ano, to bylo plno různých historických či politických narážek v průběhu celé knihy. Ať už narážíme na válku či komunismus, rozhodně je to zajímavé. Není to ovšem ta nejpodstatnější část četby, jelikož hlavní je si uvědomit, co všechno bylo ztraceno a co všechno znovu nalezeno.

Tak či tak, Kniha ztracených věcí je rozhodně záležitostí, kterou mohu s klidným svědomím doporučit všem. Je opravdu nádherná a dokonce i nádherně vydaná. Bohužel už se neprodává, sama jsem ji sehnala náhodou, na Bazoši. Škoda jen, že krásně plynulý děj sem tam vyruší chybička, ale známe to, že.

Celkové hodnocení: 10/10


5 komentářů:

  1. Taky mě kniha bavila, i když místy byla na mě až moc krvavá. Obálka je skvělá, a kniha se taky dá půjčit v knihovně. :)

    OdpovědětVymazat
  2. No ne, tuhle knihu mám v seznamu Chci-knížek. Ani nevím, že ji tam mám. Jsi mě nalákala, že jsem byla svolná si ji tam vložit a ejhle, už tam byla. :)

    OdpovědětVymazat
  3. Páni, teď jsi mě opravdu hodně navnadila. Hned si jdu knihu přidat do seznamu "Chystám se číst na DK, abych na ni nezapomněla! Snad budu také tak nadšená, jako ty.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Je vážně dobrá, teď mám chuť si ji přečíst znovu :D Ať nelituješ!

      Vymazat

Komentáře jsou ověřovány pomocí kódu!
Konstruktivní kritiku přijímám s úsměvem. A pokud použijete profil "Anonymní", na konci komentáře se podepište, díky moc!