úterý 28. srpna 2012

Vítejte ve světě, kde jsou kouzla hřích (RC)

James Patterson a Gabrielle Charbonnetová - Čarodějka a čaroděj

Originální název: Witch & Wizard
Překlad: Milan Žáček
Rok vydání: 2012 (originál vydán 2009)
Počet stran: 216
Vazba knihy: Vázaná
Nakladatelství: Albatros

Když se nastolí politický systém a odnesou to děti
Wisty a Whit Allgoodovi jsou sourozeni. Wisty je 15 a Whit zanedlouho oslaví 18. narozeniny. Dosud žili jako každý jiný, občas se hádali, ale většinou se měli rádi. Jako každí sourozenci.
Jednoho dne (nebo spíše jednu noc) ale dojde k dramatické změně událostí - do domu Allgoodových vpadnou lidé z Nového řádu, jakéhosi politického systému, který je ovládán Jediným, který je Jediný, a oba sourozence zajmou a následně odsoudí. Whit a Wisty jsou totiž prý čaroděj a čarodějka a to se nesmí. V nelidských podmínkách vězení a Léčebny tráví dny a noci, dokud nedojde k obratu - najednou jsou na koni oni a hodlají zachránit i další děti, které se Novému řádu znelíbily!



Nová dystopie à la 1984, ale s magickými prvky
Musím říct, že samotná postava Jediného, který je Jediný a ostatně i celý Nový řád mi tak trochu v hlavě evokoval slavnou Orwellovu antiutopii 1984 a Velkého bratra. Asi to nebude náhoda. Celkově se však tyto knihy srovnávat nedají, ať už bohužel či bohudík. Upřímně řečeno si nejsem jistá, zda by se mělo montovat nadpřirozeno v takovémhle formátu právě do dystopií. Ve finále vzniká cosi jako nepovedená míchanina 1984 a Harry Pottera. A navíc má kniha mnohem víc dalších ale!

Nemastné a neslané postavy, stejně tak i zápletka
Celou knihu jsem se vážně snažila si najít alespoň jednu zajímavou postavu. Bohužel, na to, jaký je James Patterson zkušený spisovatel, mi všichni hrdinové do jednoho přišli přehnaně černobílí a velmi, velmi nesympatičtí. Jediný pokus o zajímavou osobu jsem shledala v Sashovi, jednom z předáků celé té dětské revoluce vůči Novému řádu.

Co se týče zápletky, nepřipadá mi, že by přinášela cokoliv originálního. Prostě... Zápletka. Jako každá jiná. Gradování atmosféry se dařilo spíše opačně, pokud to začalo napínavě, rozhodně to tak neskončilo, naopak se pak zbytky napětí rozplynuly. Nejlépe se asi vyvedla pasáž v Léčebně, kam byli sourozenci umístěni po vynesení rozsudku. Tam se atmosféra poměrně slušně vydařila a nakonec mi bylo i líto, když se děj posunul dál, tehdy totiž začal být opravdu přitažen za vlasy. Ani závěrečná 'akce' mě nijak neohromila. Bohužel.

Autor sice myslel na zadní vrátka a jelikož jde o teprve první díl trilogie, zanechal spoustu otázek nezodpovězených, navíc prolog přímo souvisí s pokračováním. Což je zase vcelku sympatické a alespoň předem to zaručuje soudržnost všech třech dílů.

Krásné vydání...
Co se knize nedá upřít, to je velmi zajímavá grafická úprava. Obálka nijak nenapovídá, co bude uvnitř a celkové řešení jednotlivých knih atp. je také zdařené. Bohužel jsem v knize našla dost drobných chybiček - zejména chybějící mezery za interpunkcí. Ale to, že se na korektuře šetří všude, je věc známá.

Kniha je větší než většina běžných knih a také je poměrně útlá, takže jsem se těšila, že to všechno 'sfouknu' během pár hodin. A skutečně, trvalo mi zhruba tři hodiny, než jsem Čarodějku a čaroděje přečetla. Bohužel se mi nečetlo tak dobře, jak bych předpokládala a střídavá ich forma (jednou z pohledu Whita a podruhé z pohledu Wisty) mě zejména ze začátku trochu mátla a znervózňovala. Ale co se dá dělat.

Suma sumárum?
I když recenze vyznívá ve prospěch knihy poměrně špatně, zas takový propadák to nebyl. Prostě jsem jen nebyla ohromena, přesto však věřím, že si své příznivce najde. Nejsem asi tolik zastánce tohoto žánru a těch kouzel tam přeci jen bylo možná až moc.
Není to špatná kniha, je prostě jen jednou z mnoha a těch ale je tam až moc. Nic nového nepřináší, ryze průměrná kniha, škoda.

Celkové hodnocení: 5/10


Děkuji nakladatelství Albatros za poskytnutí recenzního výtisku.

4 komentáře:

  1. ja by som si túto knihu rada prečítala 8) má zaujímavý námet 8)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Určitě to zkus, třeba se zrovna tobě líbit bude! :-)

      Vymazat
  2. Původně když jsem poprvé viděla tuto knihu, jsem si řekla: to si ani nebudu do svého seznamu knih na přečtení dávat to bude něco pro děti. Ale po přečtení tvé recenze jsem si řekla že by to vůbec nemuselo být špatné a že bych na to měla pozměnit nároz a knihu si předci jenom přečíst.

    OdpovědětVymazat
  3. O této knize jsem už několikrát slyšela a v poslední době na ni pořád narážím... :D Líbí se mi děj, takže si ji zkusím někde sehnat. :)

    OdpovědětVymazat

Komentáře jsou ověřovány pomocí kódu!
Konstruktivní kritiku přijímám s úsměvem. A pokud použijete profil "Anonymní", na konci komentáře se podepište, díky moc!