pondělí 25. června 2012

Psychologická sonda do duše schizofreniků

Rjú Murakami - Piercing

Originální název: Piassingu
Překlad: Jan Levora
Rok vydání: 2012 (originál vydán 1994)
Počet stran: 128
Vazba knihy: Vázaná s přebalem
Nakladatelství: Argo (edice Současná světová próza)
Obálka: 

Pohnutí hrdinové a touha po násilí
Kawašima je úspěšný v zaměstnání i v životě, pracuje jako grafický designér a s manželkou má krásnou čtyřměsíční dceru.
Jeho život se ale změní v okamžiku, kdy pocítí nutkání dcerku zabít sekáčkem na maso. Aby se vyhnul této podivné potřebě, utíká dočasně do hotelu, kde chce místo dcery obětoval prostitutku. Netuší ale, že si oběť vybral nesprávně...



Vydání je faux pas, ale klame tělem
Na tento román jsem se velmi těšila. Rjú Murakami je velmi provokativní autor a má velmi různorodé romány, které ač se zdají být prvoplánovitě hloupě násilné, obsahují většinou psychologický podtext a jeho postavy jsou skutečně zajímavé. Nejinak je tomu i u Piercingu, ale nepředbíhejme události.

Musím říct, že přestože jsem si Piercing původně chtěla koupit, od nápadu jsem upustila ve chvíli, kdy jsem viděla, jak příšerně je kniha vydaná. Tenounká knížka s vcelku pěkným přebalem, který je ale pomalu větší než celá kniha, špatně doléhá, moc se leskne, na zadní straně obsahuje matoucí informace a navíc se vzhledově absolutně vůbec nehodí k ostatním vydaným knihám R. Murakamiho.
Přítel mě ale překvapil a navzdory mým výkřikům o tom, že do tohohle tedy investovat nebudu, mi knihu pořídil domů. Abych pravdu řekla, zrůdné vydání už jsem překousla a dokonce se mi i začalo líbit. Předek přebalu se velmi hodí k celému kusu a jelikož je kniha zespodu černá, báječně se hodí k celé atmosféře díla.

Japonské bordely coby sjednocující prvek
Jednu věc mají Rjúovy romány společnou - ať jsou sebeodlišnější, ve všech se alespoň okrajově objevuje téma SM klubů a nevěstinců, stejně jako touha po násilí, smrti a nebo krvi. A nejinak je tomu i u Piercingu.
Na druhou stranu musím uznat, že ač zde byly scény, ze kterých se zvedal žaludek, byly to povětšinou jen představy a touhy hlavního hrdiny. Celkově je kniha temnější a hutnější, co se atmosféry týče. Je mnohem psychologičtější a troufám si říct, že díky tomu i zajímavější. Není to jen prvoplánovitě sex, drogy a násilí, což je model, dle kterého Murakami většinou píše.

Zajímavá zkušenost a zas něco jiného
Chvíli mi trvalo, než jsem se do knihy začetla. Na to jak je útlá je opravdu velmi hutná a po dočtení mi bylo těžko, zároveň stránky neubíhaly tak lehce jako jindy.
Musím říct, že za tohle Rjú Murakamimu klobouk dolů, neb je to dle mého názoru jeho vrcholné dílo, tedy alespoň z těch, které byly vydané česky. Nezklamal a co víc, příjemně překvapil různorodostí a záležitostí, kterou bych asi nečekala. Je to velmi vyzrálé dílo a navíc na rozdíl od Nekonečné, téměř průzračné modři nebo Čár má zápletku a propracovanou dějovou linii.

Celkové hodnocení: 9/10

Žádné komentáře:

Okomentovat

Komentáře jsou ověřovány pomocí kódu!
Konstruktivní kritiku přijímám s úsměvem. A pokud použijete profil "Anonymní", na konci komentáře se podepište, díky moc!