čtvrtek 26. dubna 2012

Skutečný příběh zneužívané ženy

Ulla Fröhling - Byla jsem otrokyní v satanské sektě

Originální název: Vater unser in der hölle
Překlad: Bohumila Kučerová
Rok vydání: 2009 (originál vydán 2008)
Počet stran: 382
Vazba knihy: Vázaná s přebalem
Nakladatelství: Alpress (edice Klokan)
Obálka: Tomáš Řízek

Traumata z dětství
Angela Lenzová (roz. Bahrová) je mnohočetná osobnost. Vlivem velmi traumatických zážitků v raném dětství se její duše rozštěpila na několik osobností žijících prakticky nezávisle na sobě. Tohle je její (nebo spíš jejich) životní příběh.

Hned v úvodu je třeba zmínit, že díky české překladatelce můžete být hned v úvodu zmateni - zejména po přečtení názvu a anotace. Primárně kniha pojednává o zneužívání v dětství, satanská sekta je jen okrajovou součástí. Mě osobně toto zjištění (k němuž jsem dospěla až za polovinou) dost znepříjemnilo další čtení. Autorka románu je socioložka, znalkyně kriminální problematiky, novinářka a také spisovatelka. Přesto se nemohu zbavit dojmu, že se za celou dobu psaní tohoto díla nijak pevně nerozhodla, komu bude výsledek určen - široké veřejnosti či odborníkům na dané téma.



Psychologicky vypjatá a nabitá
Co se týče obsahu, seznamujeme se jednak s velmi zajímavou psychickou poruchou osobnosti a jednak i s hrůzným a dost zvráceným životním příběhem. Začínáme v "současnosti", načež se opět ocitáme v minulosti a zdánlivě chronologicky pokračujeme historií paní L. (jak Angelu nazývají její psychoterapeutky). Nicméně když dojdeme do určitého bodu, tak zhruba do dvou třetin knihy, začne dějová linie trochu zmateně poskakovat, vracíme se do minulosti a zase se posunujeme do současnosti, střídají se dějové linie, objevují se cizí postavy, no zkrátka... Chaos.

Čtivá a přesto zmatená
Musím přiznat, že je kniha velmi čtivá. A to je krom příběhu také v podstatě jediná věc, kterou mohu chválit. Zmatený děj, do nějž jsou zamotané odborné pasáže... Navíc jsem po zmíněných dvou třetinách nabyla dojmu, že mi tu cosi nesedí. Zkrátka a dobře, kniha je velmi zmatená a to dost ruší a kazí čtenářský požitek. Knize s celkem velkým potenciálem to ubírá až příliš a všechny ty hrůzy jsou ve finále dost potlačeny špatným stylem psaní.

Pro mě osobně velké zklamání a zároveň i celkem čtenářské znechucení.

Celkové hodnocení: 4/10

4 komentáře:

  1. Ačkoli s tebou souhlasím, že kniha je jeden velký chaos, musím říct, že mně se i přes to líbila. ;-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Však ti to neberu, můj názor nemusí být nutně správný, třeba jsem jenom nedocenila kvalitu té knihy :-)

      Vymazat
  2. Odpovědi
    1. Jsem překladatelkou této knihy, proto ji znám do detailu. Chaotická se může jevit hlavně proto, že chaos je podstatou poruchy mnohočetné osobnosti. Autorka zvolila velmi dobře metodu postupného dokrývání vrstev osobnosti. Není to ovšem knížka pro povrchní čtení. V každém případě vykonala velmi záslužnou práci pro zpopularizování této poruchy, která je mnohem častější, než si myslíme.
      Za český titul nenesu zodpovědnost, to zvolilo nakladatelství. Taky se mi nelíbí.

      Vymazat

Komentáře jsou ověřovány pomocí kódu!
Konstruktivní kritiku přijímám s úsměvem. A pokud použijete profil "Anonymní", na konci komentáře se podepište, díky moc!